Přeskočit na obsah

Šramko: Viděl jsem možnost úspory času

  • Kde jste se inspiroval s myšlenkou vytvořit lepší komunikační platformu pro záchranku a nemocnici?

Když jsem v roce 2018 působil v Nizozemsku v Leidenu, fungoval tam podobný systém. To byla prvotní inspirace. Pak jsem viděl podobné systémy na mezinárodním kardiologickém kongresu, i když ne tak sofistikované jako ten náš. Kromě toho přicházela inspirace i z běžných aplikací, které nejsou medicínské, třeba pro objednávku jídla nebo pro taxislužby. Prvky ze všech těchto systémů v sobě zCase integruje, navíc je profesionálněji technicky vyřešená. Například v tom, že procesy fungují na úrovni dispečinku automatizovaně.

  • Narazili jste při zavádění v jiných nemocnicích na nějaké technické problémy nebo nekompatibilitu?

Platforma je zcela univerzální. Sestává se z mobilní aplikace, která se dá nainstalovat na mobilní telefon, tam nejsou žádné zvláštní technické požadavky. Druhá část je informační tabule, která se dá zobrazit v internetovém prohlížeči. Může se nainstalovat samostatná obrazovka na urgentním příjmu nebo jinde, nebo se to dá zobrazit kdekoli na počítači s internetovým připojením. Dosud jsme u nikoho neměli technické potíže.

  • Bylo od začátku jasné, že půjdete cestou mobilní aplikace?

Řešení formou mobilní aplikace je nejvíce intuitivní, přirozené a také univerzální. Každý, kdo to potřebuje, má telefon u sebe.

  • Jak jste vyřešili zabezpečení zdravotních dat?

Na technickém řešení spolupracovalo i profesionální vývojářské studio a aplikace prošla podrobným bezpečnostním auditem. Veškerá komunikace je zašifrovaná.

  • Avizoval jste, že chystáte studii, jak se aplikace projeví na čase do intervence a na úmrtnosti.

Chtěli bychom, aby se platforma zCase začala rutinně využívat i v jiných nemocnicích. Až budeme mít řádově několik tisíc vyléčených pacientů, můžeme prokázat efekt. Budeme je porovnávat s historickými kohortami z registru koronárních intervencí. Profil pacientů se nemění. Očekáváme, že se zkrátí dojezdová doba a čas do intervence.

  • Předběžná data ukázala průměrnou úsporu dvanáct minut pouze na půdě vašeho kardiocentra, tak velkou úsporu času jste čekal?

Nepřekvapilo mě to. Věděl jsem, kde jsou možnosti úspory času. Problémy byly například v noci. Po opakované zkušenosti, kdy se katetrizační tým volal zbytečně z domova z pohotovosti, měli někteří lékaři tendenci čekat na příjezd pacienta a tým volat až po upřesnění diagnózy. Tam vznikala prodleva. Nebo přes den, když se tu objevil neohlášený pacient a katetrizační sály byly úplně zaplněné. Stalo se také, že byl pacient s infarktem avizován, na několik hodin se zablokoval katetrizační sál, čekali jsme na něj – a on nepřijel, protože mezitím zemřel a my se o tom nedozvěděli.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Naši bližní peněžní

3. 12. 2021

Peníze jsou cokoli, co je prostředkem směny, nositelem hodnoty a účetní jednotkou. Penězi byly kousky bronzu, drahých kovů, perly, sůl, mušličky…

Fórum: Motivace pro praktiky

29. 11. 2021

Posílení a rozšíření kompetencí praktických lékařů je spojeno s motivací poskytovat pacientům tu nejlepší péči. Padla proto některá preskripční…