Vyškrtávání plánovaných služeb
Odpovídají Ing. Tereza Koňaříková a JUDr. Zuzana Chudobová z Odborového svazu zdravontictví a sociální péče.
Práce zaměstnanců vychází z předem stanoveného rozvržení pracovní doby do směn. Jestliže zaměstnavatel zaměstnanci zruší takto předem plánovanou směnu, jelikož z různých důvodů pro zaměstnance v tento den nemá práci a jeho přítomnost na pracovišti nevyžaduje, jedná se o překážku v práci na straně zaměstnavatele. Zaměstnanci za tuto zrušenou směnu náleží náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku, jelikož ust. § 208 zákoníku práce stanoví, že nemohl – li zaměstnanec konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele, poskytne mu zaměstnavatel náhradu mzdy, s výjimkou zaměstnanců, u nichž se uplatňuje tzv. konto pracovní doby. Tato doba, kdy zaměstnanec nepracuje pro překážku v práci, se považuje za výkon práce pro účely posuzování odpracované doby. Zaměstnanci tak nemohou vznikat ,minusové“ hodiny. Nadto musím připomenout, že právní předpisy institut „plusových“ a „minusových“ hodin neznají a jejich vykazování nemá oporu v zákoně. Přesto se s tímto nešvarem v evidenci odpracované doby často setkáváme.
Zdroj: www.tribune.cz