Přeskočit na obsah

Antibiotika a Stevensův–Johnsonův syndrom a toxická epidermální nekrolýza

Fotografie jsou ilustrační, všechny zobrazené osoby jsou modelem. Zdroj: iStock.

Ačkoli Stevensův–Johnsonův syndrom a toxická epidermální nekrolýza jsou vzácné, lékaři primární péče nebo lékaři v nemocnicích se občas setkají s pacienty s tímto dermatologickým onemocněním. Jedná se o obzvláště znepokojující diagnózu kvůli vysoké související morbiditě a mortalitě a absenci jasně účinné systémové léčby. Letos publikovaná metaanalýza ukazuje, že nejčastějšími viníky těchto komplikací jsou sulfonamidy, peniciliny a cefalosporiny, tedy léky běžně předepisované.

Bylo identifikováno 38 studií zahrnujících 3 000 pacientů z pěti kontinentů. V 86 procentech případů byl předpokládanou příčinou Stevensova–Johnsonova syndromu a toxické epidermální nekrolýzy lék. V jedné třetině těchto případů bylo viníkem antibiotikum, nejčastěji sulfonamidy.

Zdroj: Lee EY et al. Worldwide prevalence of antibiotic‑associated Stevens‑Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis: A systematic review and meta‑analysis. JAMA Dermatol. 2023 Apr 1;159(4):384–392. doi: 10.1001/jamadermatol.2022.6378.

Sdílejte článek

Doporučené

Proč bychom měli analyzovat cesty pacientů

29. 2. 2024

V anglickém jazyce rozlišujeme „patient pathway“ a „patient journey“. Zvláště zajímavým tématem s velkým potenciálem ke zlepšení je cesta pacienta v…

Robotických výkonů bude přibývat

28. 2. 2024

Otcem myšlenky založit ve Fakultní Thomayerově nemocnici v Praze multioborové centrum robotické chirurgie je přednosta Urologické kliniky 3. LF UK a…