Změny v rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb a jejich dopad na smlouvu se zdravotní pojišťovnou

Poskytování zdravotních služeb v ČR je upraveno především zákonem 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, v platném znění. Základním předpokladem k zahájení činnosti je vydání rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb (dále jen oprávnění). Bez něho není možné zdravotní péči poskytovat, ale ani případně, po splnění dalších podmínek, navázat smluvní vztahy se zdravotními pojišťovnami.
Získání oprávnění předpokládá splnění zákonem stanovených podmínek, které poskytovatel prokazuje příslušnému správnímu orgánu, zpravidla krajskému úřadu. Mezi ně patří zejména odborná způsobilost zdravotnického personálu, odpovídající technické a provozní zázemí, vhodné prostory a zajištění hygienických standardů. Pokud jsou splněny, krajský úřad vydá oprávnění k poskytování zdravotních služeb.
Jsou-li následně splněny i další předpoklady, může dojít k uzavření smlouvy o poskytování a úhradě hrazených služeb se zdravotní pojišťovnou. Tato smlouva opravňuje poskytovatele žádat úhradu poskytnutých zdravotních služeb v souladu s předpisy veřejného zdravotního pojištění. Před uzavřením smlouvy zdravotní pojišťovny mimo jiné požadují doložení rozhodnutí o udělení oprávnění v souladu s poskytovanými službami, včetně konkrétní specializace, druhu a formy zdravotní péče.
Změny v oprávnění a jejich dopad na smlouvu
Změny v oprávnění mají přímý a často zásadní dopad na smluvní vztah se zdravotními pojišťovnami. Proto jim musí být včas oznámeny, aby byl prostor pro jejich projednání a ev. úpravu smluvních vztahů dle aktuálního stavu.
Lze je rozdělit do několika základních kategorií, které se liší svým dopadem na smluvní vztahy:
- Změna rozsahu poskytovaných zdravotních služeb například rozšířením (přidání nové odbornosti) či omezením specializace může vyžadovat aktualizaci smlouvy se zdr. pojišťovnou, která upravuje rozsah hrazených služeb, mají-li být také hrazeny z veřejného zdravotního pojištění.
- Změna sídla/místa poskytování zdravotních služeb může ovlivnit smluvní podmínky, zejména z hlediska dostupnosti péče pro pacienty.
- Přerušení nebo pozastavení oprávnění například z důvodu neplnění personálního zabezpečení, nebo hygienických nedostatků znamená, že poskytovatel nemůže poskytovat určité služby, na které byl smluvní vztah uzavřen. O přerušení nebo pozastavení oprávnění rozhoduje příslušný správní orgán.
- Zánik oprávnění k poskytování zdravotních služeb znamená ukončení smluvního vztahu se zdravotními pojišťovnami. V takovém případě je poskytovatel povinen zajistit předání zdravotnické dokumentace krajskému úřadu a informovat pacienty o ukončení činnosti.
- Změna odborného zástupce například odchod klíčového zdravotnického personálu, který je nezbytný pro splnění podmínek vydání oprávnění pro danou odbornost, vede k nutnosti úpravy nebo zrušení oprávnění pro tuto odbornost.
V souvislosti s výše uvedeným je tedy v zájmu poskytovatele neprodleně hlásit zdravotní pojišťovně všechny změny týkající se oprávnění, které by mohly ovlivnit oboustranné plnění smlouvy.
Přínosem pro vzájemnou spolupráci mezi poskytovatelem a pojišťovnami jsou:
- Rychlé řešení problémů – včasné hlášení změn umožňuje pojišťovně pružně reagovat a společně s poskytovatelem hledat vhodná řešení, která minimalizují dopady na pacienty.
- Optimalizace smluvních vztahů – aktualizace smluv v souladu s platným oprávněním pomáhá předejít nesrovnalostem a nejasnostem při úhradách za zdravotní péči.
- Podpora kvality péče – stabilní smluvní vztahy a jasná pravidla umožňují poskytovatelům soustředit se na kvalitní poskytování péče.
- Prevence sankcí a sporů – proaktivní přístup snižuje riziko sankcí, přerušení úhrad nebo právních sporů mezi oběma stranami.
Proaktivní přístup k hlášení změn výrazně snižuje riziko administrativních komplikací a podporuje stabilitu poskytování kvalitní zdravotní péče. Transparentní a včasná komunikace je zcela zásadní pro udržení vzájemných smluvních vztahů a zajištění plynulé úhrady za poskytovanou péči.
JUDr. Barbora Písařová,
vedoucí oddělení správy smluv VZP ČR