Přeskočit na obsah

Aplikace šetří hodiny času. Bez nich bychom epidemii nezvládali

I když si Česko pomalu zvyká na telemedicínu, digitální zdravotnictví je pro mnoho lidí stále něco zcela nepředstavitelného. Chytré aplikace využívá minimum lékařů, technika v nemocnicích je zastaralá a lékaři, sestry i pacienti se stále topí v papírech. „Informace se přepisují z počítače do počítače a zdravotníci nemají čas se adekvátně věnovat pacientům. Pacient je hospitalizován, ale není možné rychle a efektivně získat jeho předchozí zdravotní záznamy. Přitom to může mít v daný moment zásadní význam pro jeho zdraví. Všechny tyto problémy lze však dnes řešit,“ popisuje hlavní nedostatky předseda spolku Mladých lékařů Martin Kočí.

Přehled v kartotéce, receptech i výsledcích z laboratoře

Zkušenosti lékařů ukazují, že chytré aplikace zcela mění dynamiku práce. „Mám ambulantní systém WinMed®² a musím říci, že mi výrazně zjednodušuje práci a šetří čas strávený administrativou. Mám přehlednou kartotéku, ze které snadno vyhledám pacienty dle různých kritérií. Rovněž mám rychlý přehled o vydaných receptech na léky, mohu zkontrolovat, zda si je pacienti vyzvedli. Mohu se podívat na výsledky z laboratoří online, takže nemusím čekat na písemné zasílání výsledků,“ jmenuje výhody lékařka Ludmila Fialová z dětské ambulance ve Strakonicích. Fialová si pochvaluje i to, že má veškerou dokumentaci elektronicky a nemusí složitě vyhledávat informace v papírové kartotéce. Velkou pomocí je podle ní i zabezpečená komunikace s pacienty, kteří jí posílají v současné době třeba i fotografie svých problémů. Bezpečně může zároveň komunikovat i se svými kolegy. „Jsem nakloněna všemu, co mně i pacientům ušetří drahocenný čas, zlepší vzájemnou komunikaci, omezí třeba i riziko přenosu infektu v čekárně zdravotnického zařízení,“ dodává Fialová. Podle předsedy spolku Mladých lékařů Kočího by v budoucnu mohla telemedicína ušetřit dvacet až padesát procent návštěv všech pacientů. „Mohla by fungovat jako takový prvotní filtr, lékař by na základě telemedicínského vyšetření rozhodl, zdá má pacient přijít rovnou, nebo mu stačí zaslat e-recept, případně elektronickou žádanku k jinému lékaři,“ popisuje vizi Kočí.

Sestra má o třetinu času navíc

Elektronické zdravotnictví šetří čas v běžném provoze, při pandemii je pak podle některých lékařů nedocenitelné. „Bez rezervačního systému bychom to vůbec nezvládli, umožnil nám rychle informovat pacienty o všech změnách, lidé se automaticky přeobjednávají a objednávají sami, takže máme volnou linku pro akutní pacienty,“ říká plzeňský gynekolog Josef Reindl. Rezervační systém firmy Plus4U Medical mají už od roku 2016 a kromě časové úspory vnímají i nárůst pacientů v ordinaci. „Systém nám automaticky notifikuje pacienty, kteří mají dorazit na kontrolu, dříve často na kontroly zapomínali, to se dnes neděje. Co se týká časové úspory, tak odhaduji, že nám ušetří přibližně 1,5 hodiny zvedání telefonů denně a 30 % procent času sestry,“ popisuje Reindl, který si pochvaluje i intuitivní obsluhu systému. „Je to jednoduchý kalendář a vše ostatní se děje na bez našeho zásahu,“ dodává s tím, že zvažují i další chytré aplikace, které by jim pomohli s přebujelou administrativou. V době pandemie si lékaři pochvalovali i mobilní e-recept, který jim umožnil psát recepty odkudkoliv, nejen ze svého počítače v ordinaci. „Mobilní e-recept považuji za naprosto nejlepší aplikaci,“ říká praktický lékař z Hostinné Libor Erlebach.

Zdroj: Komerční sdělení

Sdílejte článek

Doporučené

Prevence a terapie srdečního selhání

23. 4. 2024

Srdeční selhání je heterogenní klinický syndrom různých etiologií, jehož diagnostika a léčba se v posledních letech značně posunula. „Vzhledem k…