Budoucnost zdravotnictví je v digitalizaci. Co lékaře naučila pandemie?
Ještě před více než rokem byste našli moderní technologie a aplikaci v ordinacích pomálu. Lékaři měli totiž starosti především s léčením pacientů a čas na informační systémy a zaučování se s nimi zkrátka nepatřilo do popisu jejich práce.
„Digitalizace postupuje strašně pomalu především ve zdravotnictví. Ostatní obory se rozvíjejí relativně rychle, jsou flexibilní, používají nové technologie. Do zdravotnictví se tyto věci před covidem téměř nedostaly,“ říká ředitel společnosti Plus4U Medical Milan Brašna.
O digitalizaci zdravotnictví se v tuzemsku mluví už deset let. Jelikož se však za tu dobu vystřídalo několik vlád, nikdo tento koncept nedotáhl do reálného konce. Dnes je proto spoustu úkonů v ordinaci stále ještě prováděno tradičním způsobem. Pacient dostává žádanky ke specialistům a zdravotní zprávy od nich v papírové podobě.
Lékaři však postupně zjišťují, že se jim digitalizace zkrátka a jednoduše vyplatí. Lidem se například v době pandemie nechce chodit do přeplněné čekárny ve strachu z nákazy, a počet pacientů klesá. To pro lékaře znamená méně proplacených výkonů. Stejně tak se snižuje počet návštěv kvůli preventivním prohlídkám, což znamená, že lékaři nemusí včas objevit skryté nemoci.
Otevřely se tak dveře, stejně jako v ostatních odvětvích, k postupné digitalizaci oboru. Co českému zdravotnictví chybí? Především jde o rutinní administrativu a dokumenty, které jsou tištěny ve fyzické podobě, přestože v dnešní době jsme zvyklí spoustu věcí sledovat ze svých zařízení.
Jedním z klíčových bodů ve zdravotnictví jsou informace o pacientovi. Dnes musíme každého svého lékaře informovat o své pracovní, rodinné či osobní anamnéze zvlášť. Díky informačnímu systému by však tato data mohl lékař vyčíst z počítače, a my se tak nemuseli v každé další ordinaci opakovat. Stejně tak žádanky na vyšetření a výsledky vyšetření od specialistů.
„Lékaři dříve neviděli v digitalizaci přínos. Ale tím, že pacienti nyní nemohou do ordinace dojít kvůli covidu, začali oceňovat přínos toho, že mohou například vystavit recept odkudkoli,“ říká Milan Brašna. „S naší aplikací to mohou dokonce udělat z mobilního telefonu mimo svou ordinaci. Mohou dojít i za pacientem domů a tam mu to vystavit,“ dodává s tím, že lékaři postupně přichází podobným možnostem na chuť.
Co čeká zdravotnictví v budoucnu?
Jak bylo již zmíněno výše, důležité je dostat informace o pacientech v digitální podobě do registrů, odkud si je budou moci lékaři jednotlivě sdílet. Stejně tak by měli mít pacienti možnost přístupu ke svému lékařskému profilu na dálku.
Asi nejdůležitějším aspektem digitalizace je vzájemné propojení dat. Tedy aby lékaři, nehledě na značku svého informačního systému, mohli přistupovat k informacím o pacientům anebo si je mezi sebou předávat. A pacienti by měli mít naopak na portálu jednoho produktu přístup k informacím z portálu jiného produktu. To znamená, že se budou muset konkurenční firmy společně dohodnout, aby lékaři, kteří nepoužívají systém od stejné společnosti, mohli přesto sdílet informace. Tato sdílená data musí být řádně zabezpečena, aby do nich nemohly nahlížet firmy, ani nikdo jiný, kromě samotných lékařů a pacientů.
Dalším diskutovaným tématem je telemedicína. Tedy možnost poskytovat lékařskou konzultaci pacientům na dálku. Pacienti by nemuseli chodit úplně se vším do ordinace. Lékař by je prohlédl „na dálku“a rozhodl by, zda je potřeba zajít do ordinace na vyšetření, nebo lze situaci vyřešit jinak.
Digitalizaci zdravotnictví bude v každém případě potřeba budovat odspodu, tedy od jednotlivých ambulancí směrem k pacientům či nemocnicím nahoru. Nejdůležitější bude ale nakonec správné zakotvení v českém zákoně, které bude umožňovat lékařům po celé republice efektivně a rychle léčit pacienty a nezaobírat se zbytečnou administrativou. Se spoustou problémů v ordinaci může však už dnes pomoci řešení od Plus4U Medical prostřednictvím produktů +4U Lékař na webu www.online-ordinace.cz.
Zdroj: Komerční sdělení