ČASP: Za nejasnou reklamu na doplněk stravy hrozí pokuta
Firmy obchodující s doplňky stravy mají podle České asociace pro speciální potraviny (ČASP) velké problémy s tím, jak tyto výrobky prezentovat v reklamě. Kvůli nejednoznačnému zákonu jim údajně hrozí vysoká pokuta, pokud jen naznačí léčebný účinek těchto doplňků. Zlepšení by měl přinést seznam zdravotních tvrzení, který určí, co přesně smí výrobce o svém doplňku stravy sdělit, řekla na mezinárodní konferenci o doplňcích stravy Martina Šímová z ČASP.
"Doplňky stravy patří do kategorie potravin, naproti tomu tradiční rostlinné přípravky, například čaje, jsou brány jako léčiva. Doplňky však podle zákona nesmí v reklamě ani naznačit možný léčebný nebo preventivní účinek, což jeho výrobcům značně komplikuje možnosti prodeje," vysvětluje Šímová. Evropská legislativa vytváří seznam zdravotních tvrzení, který přesně určí pravidla, jak mohou výrobci své doplňky nabízet. Tento seznam však má být hotový až v roce 2010.
"Někteří výrobci už dostali milionové pokuty například za to, že v televizní reklamě nebylo dostatečně zdůrazněno, že se jedná o doplněk stravy," dodává Šímová s tím, že všechny pokuty jsou zatím v řízení.
Česká asociace pro speciální potraviny by proto chtěla zřídit pracovní skupinu, ve které by spolupracovali zástupci Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, Státní zemědělské a potravinářské inspekce a krajských živnostenských úřadů. Tyto instituce totiž regulují reklamu na doplňky stravy.
"V reklamě na rostlinný tuk můžete říct, že snižuje hladinu cholesterolu, v reklamě na potravinový doplněk byste za to samé dostali pokutu. Proto bychom si chtěli s povolanými institucemi vytyčit pravidla pro reklamu do doby, než Evropská unie vydá seznam zdravotních tvrzení," řekla ČTK Šímová.
Mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt přiznává, že v této oblasti panují nejasnosti. Podle něj některé potraviny užívají zdravotní tvrzení neoprávněně a tyto reklamy by měly být posuzovány stejně tvrdě jako v případě doplňků stravy.
Doplňky stravy obsahují vysoký podíl vitamínů nebo minerálních látek a slouží k doplnění běžné stravy a příznivému ovlivnění zdraví. Naproti tomu tradiční léčivé přípravky mají předcházet nemocem, léčit a upravovat tělesné funkce a před uvedením na trh procházejí několikaletým schvalovacím procesem.
Zdroj: ČTK