Co je u lékaře jiné? Zdvořile mě žádá o příspěvek
Něco se změnilo. Lidé už rok chodí za lékaři s mincemi po kapsách. Lékaři naopak zakoušejí, jaké je to být podnikateli. MF DNES oslovila desítku společností, které sdružují chronicky nemocné. Tedy ty, kteří kvůli své nemoci musí k lékaři a do lékárny i několikrát do měsíce."Co se změnilo na přístupu lékařů?
Moje paní doktorka se nezměnila, jenom mě zdvořile žádá o poplatek," shrnula za tři desítky odpovědí pacientka s rakovinou Miluše Kadlecová.
Zřejmě ještě bude dlouho trvat, než si pacienti budou moci dovolit to, co je jinde běžné. Vyšší obnosy - například za stomatologické výkony - platit kartou. "Pochybuji. V Náchodě není v nemocnici ani bankomat," vzkazuje Zdeňka Vondráčková ze Společnosti pro pomoc při Hutingtonově chorobě.
Jednoduché není ani objednat se k lékaři po internetu. Mnozí odborníci na méně či více dovedně vypracovaných webových stránkách sice uvádějí svoji e-mailovou schránku, ale často zapomínají dotáhnout věc do konce a čas od času se do ní podívat.
"Objednávám se tak pouze u jednoho lékaře. Bohužel sestry v ordinaci svůj počítač nemají a lékaři zase neobjednávají," vysvětluje Karel Vedral, předseda Klubu bechtěreviků. A sociologové k tomu přidávají svá čísla.
Podle rok starého průzkumu agentury STEM/MARK neměl každý pátý praktický lékař vůbec přístup k internetu. "Každý třicátý uváděl, že ho neumí používat, i když přístup má," dodává Jan Lajka.
Daleko více než špatná komunikace po internetu však pacienty vyčerpávají dlouhé hodiny prosezené před dveřmi ordinací. "Na hematologické ambulanci čekám i přes objednání dvě až tři hodiny," podotýká Miluše Kadlecová.
Právě v disciplíně "čekání na lékaře" čeští zdravotníci při loňském průzkumu Evropské unie absolutně propadli. "Řada lékařů na konkrétní hodinu ani neobjednává," stěžuje si Jana Randulová z onkologického sdružení Benkon.
A když se po několika hodinách pacient dočká toho, že se se svými problémy musí svěřit sestřičce ještě v čekárně před ostatními pacienty, může to být zážitek, který jej na dlouho odradí. "V lékárnách se často na důvěrné informace ptají, a to dost nahlas," říká jedna z pacientek.
"Ve zdravotnictví panuje hierarchie jako v armádě. Jakým způsobem nastaví parametry vstřícnosti přednostové, v tom duchu jedná i personál," nachází viníky Jana Pelouchová ze společnosti Diagnóza CML.
Autor: BOHDANA JAROŠOVÁ
Zdroj: Mladá Fronta DNES