Přeskočit na obsah

Co je u lékaře jiné? Zdvořile mě žádá o příspěvek

Něco se změnilo. Lidé už rok chodí za lékaři s mincemi po kapsách. Lékaři naopak zakoušejí, jaké je to být podnikateli. MF DNES oslovila desítku společností, které sdružují chronicky nemocné. Tedy ty, kteří kvůli své nemoci musí k lékaři a do lékárny i několikrát do měsíce."Co se změnilo na přístupu lékařů?

Moje paní doktorka se nezměnila, jenom mě zdvořile žádá o poplatek," shrnula za tři desítky odpovědí pacientka s rakovinou Miluše Kadlecová.

Zřejmě ještě bude dlouho trvat, než si pacienti budou moci dovolit to, co je jinde běžné. Vyšší obnosy - například za stomatologické výkony - platit kartou. "Pochybuji. V Náchodě není v nemocnici ani bankomat," vzkazuje Zdeňka Vondráčková ze Společnosti pro pomoc při Hutingtonově chorobě.

Jednoduché není ani objednat se k lékaři po internetu. Mnozí odborníci na méně či více dovedně vypracovaných webových stránkách sice uvádějí svoji e-mailovou schránku, ale často zapomínají dotáhnout věc do konce a čas od času se do ní podívat.

"Objednávám se tak pouze u jednoho lékaře. Bohužel sestry v ordinaci svůj počítač nemají a lékaři zase neobjednávají," vysvětluje Karel Vedral, předseda Klubu bechtěreviků. A sociologové k tomu přidávají svá čísla.

Podle rok starého průzkumu agentury STEM/MARK neměl každý pátý praktický lékař vůbec přístup k internetu. "Každý třicátý uváděl, že ho neumí používat, i když přístup má," dodává Jan Lajka.

Daleko více než špatná komunikace po internetu však pacienty vyčerpávají dlouhé hodiny prosezené před dveřmi ordinací. "Na hematologické ambulanci čekám i přes objednání dvě až tři hodiny," podotýká Miluše Kadlecová.

Právě v disciplíně "čekání na lékaře" čeští zdravotníci při loňském průzkumu Evropské unie absolutně propadli. "Řada lékařů na konkrétní hodinu ani neobjednává," stěžuje si Jana Randulová z onkologického sdružení Benkon.

A když se po několika hodinách pacient dočká toho, že se se svými problémy musí svěřit sestřičce ještě v čekárně před ostatními pacienty, může to být zážitek, který jej na dlouho odradí. "V lékárnách se často na důvěrné informace ptají, a to dost nahlas," říká jedna z pacientek.

"Ve zdravotnictví panuje hierarchie jako v armádě. Jakým způsobem nastaví parametry vstřícnosti přednostové, v tom duchu jedná i personál," nachází viníky Jana Pelouchová ze společnosti Diagnóza CML.

Autor: BOHDANA JAROŠOVÁ

Zdroj: Mladá Fronta DNES

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…