Dealeři nabízejí trika, peníze i zájezdy
Brno/Propisky, lékařské rukavice nebo trika. Ale taky peníze, fotoaparáty či zahraniční zájezdy. Podobné dárky využívají distributoři léků k tomu, aby přiměli lékaře předepisovat pacientům léky z jejich nabídky.
"Každý den k nám přijdou minimálně tři dealeři. Nabízejí svoje výrobky a taky všemožné výhody, když je pacientům předepíšeme. Třeba lékařské rukavice, špachtle do krku, odborné knihy nebo trika a ručníky," řekla praktická lékařka, která ordinuje v jedné z brněnských poliklinik a nepřála si zveřejnit své jméno. Redakce jej však zná. Nejčastěji k ní prý chodí výrobci léků na srdce a zažívací ústrojí.
Tak jako v jiných komerčních oblastech i ve farmacii platí heslo: čím větší obchod, tím větší odměna. Někteří lékaři tvrdý konkurenční boj pořádně využívají. Brněnský lékař, který je spoluvlastníkem jednoho se soukromých zdravotnických center, mezi kolegy z oboru otevřeně mluví o tom, že prodejcům léčiv dělá slušné tržby. Kromě spousty drobností už údajně dostal fotoaparát nebo videokameru a zaplatili mu také dovolenou v zahraničí.
Mezi dalšími lékaři se netají s tím, že raději předepisuje ty léky, za které dostává odměny. I když prý nikdy nepředepisuje nic špatného, má- li volit mezi dvěma léky se stejnou účinností, tak pacientům, kteří mají dost peněz, doporučí ten, z nějž má on sám prospěch.
Ne všechny ordinace ale dary přijímají. "K nám dealeři většinou přinesou jen informační letáky a třeba propisky. Nabízeli mi už i větší věci, ale ty jsem vždycky odmítl. Nestojí mi to za případný problém," řekl brněnský lékař Radovan Válek.
Metody prodejců farmaceutických firem většina lékařů neodsuzuje. "V tomto oboru je obrovská konkurence. Lidé si mohou vybírat mezi stovkami různých léků a doplňků stravy. Takže je jasné, že se firmy snaží získat proti konkurenci výhodu. A já to chápu," vysvětlila lékařka z polikliniky. Podle ní je nepříjemné spíše to, že dealeři ubírají lékařům čas.
"Snažím se s nimi vždy vyřídit všechno rychle. Někteří pak chtějí moje razítko jako důkaz, že u mě byli," řekla lékařka.
Boj i v lékárnách
Prodejci se snaží prosadit nejen v ordinacích, ale i v lékárnách. "Chodí k nám plno pacientů bez receptu. Potřebují různé léky a my jsme ti, které žádají o radu. Takže máme opravdu vliv na to, co se prodá. A samozřejmě jim nabízíme to, co nám přinese větší výhody," vysvětlila vedoucí jedné z brněnských lékáren důvod, proč ji denně navštíví více než deset dealerů. Ani ona nechtěla uvést své jméno.
Jako odměnu jí distributoři nabízejí procenta z každého prodaného balení léků. "Anebo za deset odebraných balení další dvě zdarma," upřesnila žena za tárou.
Prodejnost léků ale neovlivňují jen lékárníci. Většina z nich totiž odebírá hlavně ty přípravky, které mají reklamu v televizi. Lidé je znají a přednostně požadují právě je. "Na nejlepší místa pultu dáváme letáky oblíbenéých věcí, které lidi hodně nakupují. Třeba právě ty z televize. Nebo novinky, které jsou na trhu čerstvě," řekl Jiří Richter z brněnské Lékárny na Kobližné.
Regionální deníky, Jan Němec
Zdroj: Regionální deníky