Přeskočit na obsah

Elektronický podpis zrychlí úřadování, lékař má čas na pacienta

Lékaři získají více času na pacienty, když budou používat elektronický podpis, slibují tvůrci systému internetových zdravotních knížek IZIP. Kvalifikovaný nebo také zaručený elektronický podpis je podmínkou, aby lékař mohl vést dokumentaci v elektronické podobě a psát například i elektronické recepty. Tím ušetří papírování sobě i pacientům. Lékaři ale upozorňují, že zatím mají pacienti v knížkách málo záznamů, a tak se na údaje IZIP nemohou vždy spolehnout.

"Zaručený elektronický podpis pomáhá lékařům, zdravotním sestrám i celým nemocnicím šetřit čas a finanční náklady na komunikaci, je zárukou spolehlivosti a zvyšuje důvěryhodnost dat," řekla ČTK Lucie Piloušek ze společnosti IZIP. Elektronický podpis podle ní zatím mají stovky lékařů a tisíce dalších ho prý dostanou v příštích měsících.

Podle kvalifikovaných odhadů přicházejí lékaři o čtvrtinu své denní pracovní doby časově náročnou manuální administrativou. Elektronická komunikace tyto ztráty omezí.

Všeobecná zdravotní pojišťovna podpořila projekt zatím částkou zhruba 300 milionů korun. Od letošního roku se systém otevřel i pro ostatní zdravotní pojišťovny. Na internetu má nyní zapsané nemoci a léčbu zhruba milion lidí. Přístup k jejich údajům mají lékaři, kterým to dovolí. Oprávnění zapisovat do knížek má 8947 zdravotníků.

"Elektronický podpis se mi osvědčil. Zejména při vyúčtování se zdravotními pojišťovnami či posílání receptů z počítače do naší lékárny," řekla ČTK praktická lékařka Marie Manoušková z Ostravy.

"Elektronický podpis zatím nepoužívám, ale do budoucna o něm uvažuji," dodal ČTK praktický lékař z Prahy Jan Jelínek. Prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba ČTK řekl, že považuje elektronický podpis za nezbytný pro zavedení elektronických receptů.

Technologie elektronického podpisu vznikla na základě asymetrického šifrování, které je založeno na dvojici klíčů. Jeden zůstává v tajnosti a označuje se jako soukromý klíč. Druhý klíč se zveřejní a šíří se do okolí v podobě certifikátu. Kvalifikovaný certifikát pak určuje, komu tento veřejný klíč patří.

Většina lékařů v Česku má už v ordinaci počítač a zapisuje do něj zdravotní údaje pacientů. Současně ale vedou zdravotní dokumentaci v papírové podobě. Pokud chtějí mít dokumentaci jen elektronickou, potřebují k tomu zaručený elektronický podpis.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…