Je nás na péči o dětské pacienty málo, jak se můžeme bránit?
Dotaz se týká počtu nelékařských zdravotnických pracovníků na dětském oddělení akutní lůžkové péče v nemocnici a.s. Jediný právní předpis, který jsem k tématu našla, je Vyhláška 99/2012 Sb. Zde je určen minimální počet úvazků na 30 lůžek a vzorec pro výpočet úvazků v případě, že je počet lůžek nižší nebo vyšší než 30.
Naše dětské oddělení je rozděleno na stanici menších dětí o 16 lůžkách, kde pracuje cca 10 sester a stanici větších dětí /tj, od 6 let věku/ o 17 lůžkách, umístěné v jiném patře budovy, kde je zaměstnáno 5 sester na plný úvazek. Stanice je plně obložená, a tak se stává, že 1 sestra má sama o denní i noční 12-ti hodinové směně na starost 19 dětí. Při denní má k ruce jednu sanitárku a na ranní chodí i staniční sestra.
Práci tak lze těžko zvládat a ohroženi jsou především dětští pacienti. Na oddělení menších dětí máme o noční směně na starost naše pacienty a navíc sloužíme LSPP pro děti od 21 hod. do rána, a to bez nároku na příplatky. K tomu provádíme příjmy pacientů pro stanici větších dětí, takže sotva stíháme pečovat o hospitalizované pacienty.
Vedení odmítá navýšit stav pracovníků. Jak se máme bránit a na koho se máme obrátit? Platí vzorec pro výpočet úvazků pouze na celém oddělení dohromady, nebo ho lze použít pro výpočet úvazků na jednotlivých stanicích zvlášť?
Odpovídá Mgr. Miloš Máca z právního oddělení České lékařské komory.
I.
Správně uvádíte, že právním předpisem upravujícím minimální počet úvazků zdravotnických pracovníků ve zdravotnických zařízeních je stanoven vyhláškou č. 99/2012 Sb. Předpokládám, že jde ve Vámi popisovaném případě o akutní lůžkovou péči standardní, z tohoto předpokladu bude odpověď vycházet.
Minimální personální standardy jsou podle přílohy č. 3 této vyhlášky stanoveny vždy pro 30 lůžek, je-li počet lůžek větší nebo menší, přepočítává se pak počet úvazků podle stanovených vzorců.
Pro obor dětské lékařství je na 30 lůžek stanoven následující počet zdravotnických pracovníků:
a) dětský lékař 1,2 úvazku,
b) lékař s odbornou způsobilostí 2,5 úvazku, z toho 1,0 s certifikátem,
c) dětská sestra bez dohledu 1,0 úvazku,
d) všeobecná sestra bez dohledu a všeobecná sestra nebo zdravotnický asistent celkem 10,0 úvazku, z toho 50 % dětská sestra,
e) sanitář nebo ošetřovatel 4,0 úvazku; pokud je hospitalizováno alespoň 50 % pacientů s doprovodem 2,0 úvazku a
f) fyzioterapeut - dostupnost.
Počet lůžek je nutno počítat na celé oddělení, nikoliv zvlášť na jednotlivé stanice, neboť Příloha č. 3 část I. citované vyhlášky, která stanoví obecná kritéria, vždy hovoří o odděleních, nikoliv stanicích.
Na Vašem oddělení je tedy celkem 33 lůžek. Počet nelékařských zdravotnických pracovníků při počtu lůžek větším než 30 se přepočítává podle vzorce v Příloze č. 3 části I. odst. 6 takto:
l l
y = 0,8 . x . (----) + 0,2 . x . (----)0,5
30 30
kde "y" je požadovaný počet úvazků, "x" touto vyhláškou stanovený počet úvazků na 30 lůžek a "l" skutečný počet lůžek daného typu.
Z toho vychází, že počet úvazků se při 33 lůžkách navyšuje na:
ad c) u dětské sestry 1,1 úvazku,
ad d) u všeobecných sester na 10,9 úvazku, z toho musí být minimálně 50 % opět dětských sester, tedy poměrně by z celého počtu mělo být 5,5 úvazku dětských sester a 5,4 úvazku všeobecných sester
ad e) u sanitářů nebo ošetřovatelů 4,4 úvazku; pomíjíme nyní situace dětí s doprovodem.
Pokud to sečteme dohromady, na dětském oddělení akutní lůžkové péče standardní by měl zaměstnavatel zaměstnávat dětské sestry v součtu minimálně 6,6 úvazku, všeobecné sestry v součtu minimálně 5,4 úvazku (tento úvazek může být menší, avšak za předpokladu, že je ve stejné výši, v jakém je úvazek všeobecných sester krácen, navýšen úvazek dětských sester) a sanitáře nebo ošetřovatele v součtu minimálně 4,4 úvazku.
U počtu sester uvedených ve Vašem dotazu neuvádíte, jaký úvazek sestry na jednotlivých stanicích mají (neboť rozhodující je součet úvazků, nikoliv součet osob), budu tedy vycházet z předpokladu, že každá z těchto sester má výši úvazku 1,0. Při 15 celkem sestrách tedy dosáhneme celkového úvazku 15,0 na Vašem oddělení. Minimální požadavek podle vyhlášky je pro Vaši situaci celkový úvazek 11,0, z toho minimálně 6,6 úvazku dětských sester bez dohledu. Odpovídá-li tedy minimální kvóta dětských sester, lze uzavřít, že Váš zaměstnavatel minimální personální požadavky zdravotních sester neporušuje. Počet sanitářů neuvádíte, tudíž ponechám ho stranou.
Pokud však vycházím z nesprávného předpokladu a Vámi zmíněné zdravotní sestry mají úvazky menší než 1,0 (což však přesně u každé z těchto sester nemohu přesně tušit) a tedy celková výše úvazků trvale vychází na číslo menší než 11,0, zaměstnavatel minimální personální zabezpečení nesplňuje. V tom případě doporučuji na toto zaměstnavatele písemně upozornit s konstatováním, že nejsou splněná minimální kritéria nastavená vyhláškou č. 99/2012 Sb., proto za případné nedostatečné zajištění péče a z toho vyplývající riziko zanedbání péče v konkrétní situaci, jehož důvodem bude právě nedostatečný stav personálu, ponese právní odpovědnost právě zaměstnavatel, který má povinnost podle právních předpisů dostatečný stav zajistit, avšak i přesto toleruje počet pracovníku nižší, než stanoví vyhláškové minimu. Toto upozornění posílí Vaši důkazní pozici v případě právního problému, bude tedy zřejmé, že zaměstnavatel o problému věděl, ale případně ho nijak neřešil. Rovněž se lze obrátit s podnětem na příslušný krajský úřad, který nemocnici vydal registraci (oprávnění).
II.
Druhou rovinou je rozvržení pracovních úkolů a momentální fyzická přítomnost sester na oddělení a jednotlivých stanicích. Minimální personální požadavky totiž stanoví celkový počet úvazků, které musí mít zaměstnavatel s jednotlivými pracovníky nasmlouván. Otázka rozdělení pracovních úkolů a momentální přítomnost personálu na jednotlivých stanicích je však v případě denní směny v pracovních dnech v kompetenci zaměstnavatele, k čemuž zaměstnavatele opravňuje i zákoník práce, a zároveň vyhláška č. 99/2012 Sb. už tyto denní směny ve všední dny výslovně neřeší. Platí zde však obecné kritérium, že situace musí být taková, aby byla zajištěna kvalita, bezpečí a dostupnost zdravotní péče.
Z toho vyplývá, že je-li oddělení plně obsazeno, neměl by zaměstnavatel pracovní úkoly a momentální přítomnost personálu řešit tak, aby na oddělení byly během denní směny přítomny 2 sestry, z nichž jedna má na starost 19 dětí z celkového počtu 33, druhá zbylých 14 dětí a zbytek přítomen nebyl, jestliže má zaměstnavatel k dispozici další sestry, které zaměstnává, celkově v minimálním počtu 11,0 úvazku. Ač neznám konkrétní situaci na Vašem pracovišti, obecně by se dalo konstatovat, že takové rozdělení pracovních úkolů by neodpovídalo zásadám kvality, bezpečí a dostupnosti zdravotní péče. Je-li tomu u Vás skutečně tak, opět doporučuji na danou situaci zaměstnavatele písemně upozornit, s tím, že jeho rozdělování pracovních úkolů nezajišťuje kvalitu, bezpečí a dostupnost zdravotní péče pro všechny pacienty, a proto za případné nedostatečné zajištění péče a z toho vyplývající riziko zanedbání péče v konkrétní situaci, jehož důvodem bude právě nedostatečný stav momentálně přítomného personálu nebo nevhodné rozdělení pracovních úkolů, ponese odpovědnost opět právě zaměstnavatel. Jako tomu bylo v předchozím případě, stejně tak i v této situaci toto upozornění posílí Vaši důkazní pozici v případě právního problému a bude tedy zřejmé, že zaměstnavatel o problému věděl, ale případně ho nijak neřešil.
Jinak jsou upraveny služby v pracovních dnech v době od 16.00 hodin do 7.00 hodin následujícího dne a dále v sobotu, v neděli a ve svátek. Tam vyhláška č. 99/2012 Sb. již opět stanoví minimální fyzickou přítomnost zdravotnických pracovníků na pracovišti. Příloha č. 3 část I. odst. 9 písm. d) této vyhlášky stanoví, že ve zmíněných dobách musí být akutní lůžková péče standardní být zajištěna zdravotnickými pracovníky způsobilými k výkonu nelékařského zdravotnického povolání uvedenými v části II.1. této přílohy v nepřetržitém provozu podle poskytované péče a spektra prováděných výkonů, minimálně však vždy jedním pracovníkem způsobilým k výkonu povolání bez odborného dohledu pro pacienty na 40 lůžkách.
Vezmeme-li počet nelékařských pracovníků čistě početně, v tomto ohledu zaměstnavatel neporušuje minimální počet stanovený vyhláškou, jestliže noční směnu na 33 lůžkách slouží 1 zdravotní sestra způsobilá pracovat bez odborného dohledu. Nelze ovšem pominout důležité sousloví „podle poskytované péče a spektra prováděných výkonů“, neboli že zároveň musí opět být splněna podmínka kvality, bezpečí a dostupnosti zdravotní péče. Tedy i pro případ, že matematicky zaměstnavatel obsazení noční směny jednou sestrou splňuje, ale tato jedna sestra s ohledem na konkrétní situaci není objektivně schopna zajistit kvalitu, bezpečí a dostupnost péče pro všechny pacienty, jedná se o postup, který je v rozporu s vyhláškou a právními předpisy obecně. V tomto případě opět doporučuji učinit zaměstnavateli písemné upozornění, stejného obsahu a za stejným účelem, jako v předchozích zmiňovaných situacích.
Závěr:
Pokud bych měl svou odpověď shrnout, vyhláška č. 99/2012 Sb. stanoví pouze minimální kritéria personálního zabezpečení poskytování zdravotní péče. Pouhé matematické splnění výše úvazků jednotlivých zdravotnických pracovníků a fyzické přítomnost pracovníků v případě nočních a víkendových směn však zaměstnavatele nezbavuje základní povinnosti, aby s ohledem na druh, rozsah a spektrum poskytované péče a s ohledem na konkrétní situaci a momentální obsazenost oddělení byla zajištěna kvalita, bezpečí a dostupnost zdravotní péče pro všechny pacienty. Hlavně této zásadě má být počet pracovníků bez dalšího přizpůsoben, vyhláška stanoví toliko nepodkročitelné minimum, které je třeba respektovat za každé situace. Pokud se zdravotničtí pracovníci domnívají, že tuto zásadu zaměstnavatel nedodržuje a nedostatečným zajištěním jednotlivých směn může dojít k zanedbání péče či odbornému pochybení právě z důvodu nízkého stavu zdravotnického personálu, měli by zaměstnavatele na tuto skutečnost písemně upozornit, aby bylo zřejmé, že o situaci zaměstnavatel věděl a nese tedy za ní právní odpovědnost.
wwww.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz