Přeskočit na obsah

Konec webové džungle. Nemocniční stránky musejí rychle navést k cíli pacienty i zdravotníky

image1
Ilustrační foto Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov

Najít snadno a rychle informace, které hledám. To je základní požadavek návštěvníka každého webu. Jakmile webová prezentace takovou funkci neplní, postrádá smysl. Fakt, že řada zdravotnických zařízení má v tomto ohledu značné rezervy, se naplno projevil během covidové pandemie, kdy znejistělí občané na webech zdravotnických zařízení marně hledali aktuální údaje.

Postavit funkční a přehledný web velkého zdravotnického zařízení, jako je nemocnice, není vůbec snadný úkol. Takový typ webu se může vyvíjet i řadu let. Podle expertů na tvorbu webových prezentací je v případě nemocnic důvodem zejména povinnost zveřejňovat obrovské množství údajů uspořádaných do stovek stránek a podstránek. Vzniká tak informační džungle, ve které se soustředí údaje z desítek oddělení a pracovišť, která pod danou nemocnici spadají. Nutnost časté aktualizace informací navíc klade zvýšené nároky na správu webu. Zkušenost s dodavateli stávajícího řešení je ovšem často taková, že dodavatel sice předá funkční produkt, ale k jeho správě a potřebným průběžným úpravám se již nehlásí. Nemocničním manažerům, kteří mají řadu dalších důležitých povinností, se nelze divit, že cestu z této divočiny raději ani nehledají. Podle oslovených expertů však cesta existuje a je ověřena praxí.

Aktuálně a k věci

bm_nemocnice_benesov_blog_stranky_mapa_většíZdravotnická zařízení potřebují web, který vyhoví pacientům, návštěvníkům, zaměstnancům i partnerským institucím a bude možné jej rozvíjet. Jak toho dosáhnout? Při tvorbě nového nemocničního webu je třeba myslet na to, že jej budou používat lidé různého věku, a to spíše v těžkých chvílích, kdy je něco trápí a jsou vystaveni stresu. Všechny informace musejí být aktuální, to se týká především kontaktů na jednotlivé úseky či ordinace. Přehledný seznam pracovišť včetně popisu specializací by měl být samozřejmostí, stejně jako inteligentní interaktivní mapa, která bude fungovat jak na PC, tak na mobilu. Vyhledávání na webu musí poskytovat relevantní a aktuální výsledky. Administrátorovi webu ušetří hodiny práce funkce upravování obsahu z jednoho místa a plánování přidání obsahu. Budování nemocničního webu je tak trochu speciální disciplína a zdaleka ne každý dodavatel působící na trhu má potřebné zkušenosti a know‑how. Prvním úkolem vedení nemocnice je tedy nalézt takového dodavatele a partnera, který prokazatelně dokáže nejen postavit moderní, přehledný a logicky uspořádaný web, ale je také ochoten poskytnout rychlý a dlouhodobý servis po spuštění nového webu. Jednoduchým vodítkem mohou být v tomto případě adekvátní reference. Ten, kdo je schopen postavit kvalitní, moderní a pěkný e‑shop či osobní stránky, nemusí být automaticky kvalifikován na tvorbu kolosu v podobě nemocničního webu.

Poznat klienta i uživatele

Jak se staví nemocniční web? Běžný postup vypadá tak, že se agentura seznámí s předmětem činnosti klienta a na základě toho navrhne strukturu webu. Takto lze postavit třeba zmíněný e‑shop. U tak komplexní organizace, jako je nemocnice, by ale stavbě webu měl předcházet důkladný průzkum. „Museli jsme se vzájemně poznat. Ptali jsme se klienta, lidí v nemocnicích, pacientů i návštěvníků,“ popisuje výkonný ředitel agentury Beneš & Michl Jakub Michl, jak vznikalo sedm nových webů pro nemocnice Plzeňského kraje či webové stránky Nemocnice Rudolfa a Stefanie Benešov. „Z nasbíraných dat jsme se dozvěděli, proč lidé budou weby navštěvovat a jak je budou využívat,“ dodává Michl.

Z tohoto hloubkového průzkumu dodavatel zjistí, co bude těmi nejčastěji vyhledávanými informacemi na webu. Podle Michla je jednoznačně největší zájem o praktické informace, jako jsou ordinační a návštěvní hodiny jednotlivých pracovišť a možnosti parkování uvnitř či v blízkosti nemocničního areálu. Pacienti hledající na webu informace se ale zajímají také o to, jak se mají připravit na zákroky a co všechno se hradí ze zdravotního pojištění. Samostatnou velkou kapitolou jsou informace týkající se těhotenství a porodů, protože nastávající matky (i otcové) chtějí pochopitelně zjistit maximum informací o místě, kde přijde jejich potomek na svět.

Chování a pohyb jednotlivých návštěvníků na webu se také může velmi lišit. „Pokud se podíváme do analytik nemocničních webů, je velký rozdíl, zda klient řeší ambulantní vyšetření, nebo nastupuje do nemocnice na plánovanou operaci. V případě prohlídky si vyhledává konkrétní oddělení zabývající se léčbou, ordinační dobu a mapu. Klient chystající se na zákrok zpravidla hledá, zda nemocnice vůbec daný typ operace provádí,“ vysvětluje Jakub Michl.

Hodiny místo dnů

Již na počátku projektu je třeba počítat s tím, že web musí být postaven tak, aby byl funkční po řadu let. „Náš předchozí web nebyl špatný, ale trochu ustrnul v čase a nešlo ho dál efektivně rozvíjet. Stránky běžely na Wordpressu, který byl snadný co do administrace, ale měl omezení v grafice, a nakonec už do něj nešly vkládat textové soubory ani soubory větší než dva megabyty. Obzvláště v době covidu‑19 jsme zjistili, že funkčnost našich webových stránek je omezená. Stávající dodavatel nebyl sám aktivní v tom, aby nám navrhl nějakou změnu k lepšímu,“ vysvětluje důvody ke změně Markéta Zikmundová, PR specialistka a administrátorka webových stránek z benešovské nemocnice. Správa mohutného nemocničního webu dnes může stát nemalé peníze, a proto musí web fungovat. A když nefunguje, musí být dodavatel schopen zjednat nápravu v řádu jednotek hodin, nikoli dnů či týdnů, jak bývá v agenturním světě běžné. Ostatně, jde tu přeci o zdraví.

Uživatelsky přátelské prostředí

Z pohledu návštěvníků webu je vedle informační hodnoty klíčový „user friendly“ aspekt. „Nestačí mít informace jen ‚vyvěšené‘ někde na webu a doufat, že se požadovaná informace dostane tam, kam ji směřujete. U internetových stránek musíte mít moderní vzhled a intuitivní ovládání. Když jsme viděli nové stránky nemocnic Plzeňského kraje, zaujaly nás současným vzhledem, koncepcí a velkou odlišností od stránek jiných nemocnic,“ říká Roman Mrva, ředitel benešovské Nemocnice Rudolfa a Stefanie, který si pochvaluje především skutečnost, že se ve spolupráci s agenturou Beneš & Michl podařilo vytvořit vzhled tak, že ho kladně přijala i mladá generace zběhlá v práci na sociálních sítích. Výsledkem jakékoli přestavby webu však musí být prostředí uživatelsky přátelské, přehledné a srozumitelné z pohledu všech generací. Pro úspěch je ale klíčový výběr zkušeného dodavatele, který je schopen přeměnit i obsáhlý nemocniční web v přehledný zdroj informací pro široké vrstvy obyvatel. 

Sdílejte článek

Doporučené