Přeskočit na obsah

Kvůli 30 Kč není na povodně

Celý svět žije v obavách z budoucnosti, na Královéhradecku však, zdá se, očekávají šťastný rok.

Koalice složená ze sociálních demokratů, lidovců a SNK ED nepředpokládá, že by se regionu nějak zvlášť dotkla finanční krize nebo že přijdou povodně. Kraj rozpustí padesátimilionový rezervní fond, který minulé vedení vytvořilo právě pro tyto případy. Peníze se rozdají po třiceti korunách lidem, aby nemuseli platit za poplatky v nemocnicích.

Od této neděle začnou kraje ve všech svých nemocnicích s výjimkou těch pražských platit za pacienty poplatky.

Teď se hledá, kde ušetřit. Regiony sice hospodaří s desítkami miliard, většina výdajů je však povinná, takže se volných padesát až stomilionů nenachází vždy snadno.

Třeba ve středních Čechách už nejspíš nepůjde tolik peněz na dopravu, na severní Moravě se zas pravděpodobně zpozdí rozjezd nově zrekonstruovaného letiště Mošnov. Jinde padnou kvůli poplatkům méně smysluplné projekty.

Jako například na jihu Moravy, kde se koalice vedená sociálním demokratem Michalem Haškem rozhodla nedokončit projekt bývalého hejtmana Stanislava Juránka, který chtěl koupit dům v Praze a vybudovat v něm "moravskou ambasádu".

Až někoho ve vesnici poblíž Prahy srazí rozjetý kamion, může se utěšovat tím, že ušetří v nemocnici šedesát korun denně. Tak drsně to vidí bývalý středočeský hejtman Petr Bendl z ODS. "Zmizelo zhruba 350 milionů na dopravu. ČSSD šetří, aby zbylo na poplatky. Nemají v rozpočtu ani korunu na váhy, které by kontrolovaly přetížené kamiony," vyčítá svému nástupci Bendl.

Středočeský kraj patří kvůli přetíženým kamionům a autům spěchajícím do hlavního města k nejnebezpečnějším místům v Česku. Obce proto dostávaly od kraje peníze na okamžité měřiče rychlosti upozorňující řidiče na rychlou jízdu a kraj platil i váhy, které "tajně" váží kamiony a zaznamenávají ty nebezpečně přetížené.

Teď se někteří starostové obávají, že kvůli Rathovým předvolebním slibům nebudou na bezpečnější silnice peníze. To nový hejtman odmítá. "Teprve až nám někdo ukáže, že jsme nějaké projekty odmítli, tak tahle kritika může být pravdivá. Zatím jsme žádný neodmítli. Tudíž to je nepravda," trvá na svém Rath.

Na severní Moravě zaplatí za svých "ušetřených" třicet korun jinak. Nejspíš se tu jen tak nedočkají chvíle, kdy začne Ostrava - respektive zrekonstruovaný Mošnov - konkurovat jiným českým a polským letištím. Když byl hejtmanem ještě Evžen Tošenovský, dal stranou 120 milionů korun, kterými chtěl podpořit aerolinky v rozhodnutí startovat z Mošnova.

"V té době byla krize, nikdo nevěděl, kam se vyhoupne cena ropy, a přihlásila se jen jedna společnost," říká šéf letiště Lubomír Vavroš. Hejtman Jaroslav Palas chce sice pokračovat v jednání s leteckými společnostmi, peníze určené na jejich motivaci však přelil do kasičky, ze které bude vyplácet poplatky.

Pokud se mu nepodaří aerolinky dostatečně motivovat, bude to pro region ztráta. A to nejen proto, že nebude odkud létat na dovolenou. "Mít mezinárodní letiště je dobré především proto, že se o kraj začnou zajímat podnikatelé," říká Vavroš.

Zdroj: Mladá Fronta DNES

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…