Přeskočit na obsah

Lékař v mobilu aneb Jak digitální technologie mění klasické fungování vztahu mezi lékaři a pacienty

Česká společnost MEDDI hub přichází s bezpečnou a intuitivní aplikací, která zefektivní komunikaci mezi lékaři a pacienty a pomůže tak odbourat přetíženost lékařů. O aplikaci jsme si povídali s ředitelem společnosti MEDDI hub Jiřím Pecinou.

Co všechno přináší aplikace MEDDI pro lékaře a pacienty?

Je to unikátní digitální aplikace pro oblast telemedicíny, která zcela změní komunikaci a fungování vztahu mezi lékaři a pacienty. Je to možnost konzultovat zdravotní stav pacienta na dálku prostřednictvím šifrovaného videohovoru, hovoru a chatu, zasílání zdravotní dokumentace, sledování zdravotního stavu pacienta, péče o pacienta bez neustálého vyzvánění telefonu v ordinaci. Pro pacienty přináší možnost efektivnější a bezpečné komunikace s lékaři na dálku a bez čekání, což je obzvláště v současné době neocenitelnou pomocí. Pacienti také mohou přes aplikaci získat další odborný názor nebo zkonzultovat předepsaný lék, ale rovněž shromažďovat svoji zdravotnickou dokumentaci na jednom místě.

Projekt vyvíjíte už několik let. Zaznamenali jste v posledním roce kvůli covidu významný pokrok v podpoře nebo poptávce?

Aplikaci jsme v loňském roce testovali a od podzimu se nám podařilo navázat spolupráci již s téměř 3 000 lékaři. Největší zastoupení mají samozřejmě praktičtí lékaři, najdete tam ale i lékaře z jiných oborů. Spolupracujeme také s Masarykovým onkologickým ústavem v Brně, který se ročně stará o 210 tisíc pacientů a se kterým jsme vyvinuli speciální verzi aplikace určenou pro onkologické pacienty, kterou již v nejbližší době uvedeme. Spolupráci máme ale navázanou již s desítkami nemocnic, klinik nebo velkých společností, které aplikaci pořizují jako benefit pro své zaměstnance. Naším cílem je samozřejmě získat všechny lékaře v České republice.

Co vás motivovalo k tomu, abyste tuto aplikaci s manželkou vyvinuli?

O aplikaci jsme s manželkou, se kterou na všech našich projektech pracujeme společně, přemýšleli už několik let. Byl to náš sen a ten si nyní plníme. Sami jsme chtěli takové řešení pro případy, když řešíme zdravotní problémy třeba s dětmi. Jakmile má člověk děti, má najednou na lékaře spousty otázek, na které chce odpovědi co nejdříve. A tak to celé začalo. Manželka stojí za celou její architekturou a tím, jak aplikace logicky funguje, jak se intuitivně ovládá, jak je přívětivá pro pacienty i lékaře. U ostatních aplikací je lékař vazal zařízení, nebo si něco koupí. My nechceme vydělávat na zdravotní péči, veškerý profit z ní i při využití naší aplikace zůstává lékařům či zdravotnickým zařízením. Myslíme si, že zdravotní péče je právo. Možná je to naivní, ale nám to přijde přirozené.

Jak je na tom tzv. telemedicína ve světě a jak u nás? Dá se pojmenovat, kde jsou hlavní rezervy oproti západu?

Hlavní rezervovaný přístup k tomuto nástroji a dlouholeté návyky. Lidé jsou zvyklí chodit k doktorovi a lékaři vidět své pacienty v ordinacích. Takže to, co je běžné například v severských zemích Evropy, se pacienti i lékaři v Česku teprve učí. Náskok máme na druhou stranu ale i my, a to v technologiích a jednoduché obsluze.

Dnes se hodně řeší bezpečnost dat, zvlášť v souvislosti s něčím tak citlivým jako je zdraví. Jak toto řeší aplikace MEDDI?

Naši vývojáři vyvinuli v aplikaci vlastní komunikační systém, abychom nemuseli používat žádný vnější nástroj jako Skype nebo WhatsApp, kde bezpečnost informací není zajištěna. Naše aplikace má plnohodnotnou verzi pro mobilní telefony i počítače a celý systém komunikace je chráněný šifrováním komunikace na obou koncích. Toto šifrování je nastaveno defaultně, informace si tedy mohou zobrazovat pouze odesílatel a adresát. Zabezpečení je postaveno na TLS 1.2 s managed certifikáty od AWS a na validaci serverového certifikátu. Pacienti využívající aplikaci mají navíc možnost si sami volit práva zobrazení pro různé lékaře. Aplikace splňuje veškerá GDPR ustanovení a HL7 standard pro zdravotnictví. Pro nás je samozřejmě bezpečnost aplikace a dat, která v ní proudí, zásadní, a proto permanentně využíváme tým profesionálních etických hackerů, kteří se snaží do systému nabourat. Zatím se jim to nepovedlo.

Jak probíhá spolupráce s lékaři samotnými?

Lékaři jsou logicky opatrní a pečlivě zvažují všechny možnosti. Proto nás nesmírně těší fakt, že si nás Masarykův onkologický ústav zvolil jako oficiálního partnera pro telemedicínu. Stejně tak je skvělá spolupráce s organizací Mladí lékaři, kteří s námi spolupracují od samého začátku a kteří nám pomohli aplikaci testovat a vylepšovat. Pro budoucnost je určitě skvělé i to, že s naší spoluprací vznikl na Lékařské fakultě UK a Masarykovy univerzity nový učební předmět telemedicína. Představte si, jak se tím změní přístup k digitálním technologiím nastupující generace lékařů. Připravujeme také speciální projekt společně s IKEM nebo Ústavem pro péči o matku a dítě v pražském Podolí a vyvinuli jsme i upravenou verzi aplikace MEDDI CARE, která je určena pro domy s pečovatelskou službou.

Myslíte si, že MEDDI bude atraktivnější spíš pro mladší ročníky nebo si k němu najdou cestu i starší pacienti, co si s novými technologiemi zas tak moc netykají?

Naše řešení testujeme na skupině uživatelů od 18 do 86 let. Uživatel, který na telefonu zvládne messenger, ten zvládne i MEDDI.

Jak funguje vztah mezi online konzultací a vyšetřením? Pozná doktor na dálku, že stav je vážnější a vyžaduje bezodkladnou péči?

Existují doporučené postupy pro telemedicínu, podle kterých například připravujeme právě mediky Karlovy univerzity i Masarykovy univerzity. Tyto postupy obsahují tzv. red flags, podle kterých by lékař měl rozpoznat, že je nutné pacienta vyšetřit fyzicky.

Za kým jde vlastně cena vaší služby, za pojišťovnou, lékařem nebo pacientem? A existuje nějaká prémiová verze, kdy se pacient dočká svého online doktora a případného vyšetření rychleji?

Zdravotní pojišťovny hradí lékaři část péče, například o chronicky nemocné pacienty jsou k dispozici konkrétní kódy výkonů podle specializací lékařů. Vzhledem k situaci na trhu jsme spustili prémiovou verzi, kdy zaměstnancům našich klientů, ale i pacientům z řad veřejnosti, kteří si připlatí za prémiovou verzi aplikace, garantujeme spojení s lékařem do dvou hodin kdykoliv.

Bude v dohledné době telemedicína standardem nebo spíš benefitem např. u firem či soukromých klinik?

U velkých firem vidíme velký zájem nabízet telemedicínu v rámci zaměstnaneckých benefitů. Velmi rychle se k telemedicíně postavila čelem společnost Veolia, jejíž zaměstnanci mají od září 2020 přístup k aplikaci přímo pro ně. Vzhledem k tomu, že jde o součást kritické infrastruktury, je logické, že společnost dělá maximum pro ochranu zdraví svých zaměstnanců. Značný zájem je i ze strany zdravotnických zařízení. Řešení MEDDI je ale dostupné pro všechny lékaře i pacienty. Základní možnost spojení pacienta s lékařem byla, je a bude vždy zdarma. Pokud si pacienti budou chtít rozšířit základní služby o nadstavby, je to možné a tato část služeb již bude zpoplatněna. Pro lékaře ale zůstane MEDDI zcela zdarma.

Zdroj: Komerční sdělení

Sdílejte článek

Doporučené

Remedia č. 2/2022 - omluva

18. 5. 2022

Vážení čtenáři,  v části nákladu časopisu Remedia č. 2/2022 došlo k záměně tiskových archů. Za chybu se omlouváme, a pokud Vám toto vadné číslo…