Přeskočit na obsah

Lidé zbytečně cestují z jedné léčebny do druhé

Všeobecná zdravotní pojišťovna odhaduje, že až pětina pacientů v léčebnách dlouhodobě nemocných tam leží zbytečně

Praha/Jednasedmdesátiletá paní Věra z Plzeňského kraje si loni na jaře zlomila stehenní kost v kyčelním kloubu a od té doby cestuje z jedné léčebny dlouhodobě nemocných do druhé. Hojení úrazu se totiž zkomplikovalo a špatný výklad smluv s pojišťovnou nutí pacientku neustále měnit zdravotní zařízení.

"Lékaři nám už několikrát řekli, že podle nařízení zdravotní pojišťovny mohou konkrétního pacienta ošetřovat pouze omezenou dobu. Proto vždy maminku po pár týdnech pobytu přesunuli jinam. Prý to tak dělají zcela běžně," popsala útrapy své příbuzné žena z Plzeňska, která si kvůli pokračující hospitalizaci nepřála zveřejnit své jméno. Redakce Deníku je však zná.

Vylhaná lhůta

S podobným zacházením a traumatizujícími častými přesuny se setkává velké množství nejen starších pacientů, kteří jsou dlouhodobě závislí na lékařské péči. Vedení léčeben to svádí na to, že jim pojišťovna omezuje délku pobytu jednoho pacienta na maximálně 90 dnů. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), která je největší v Česku, to ale odmítá.

"Pojišťovna v žádném případě nelimituje délku pobytu, musí však být zdravotně odůvodněný. Víme, že se spousta zařízení na tohle vymlouvá, ale není to pravda," uvedla Zdeňka Kučerová z odboru kontroly a revize zdravotní péče VZP. Dřív musel sice o prodloužení pobytu po dosažení tří měsíců rozhodnout revizní lékař, to se ale změnilo již loni.

"Nové smlouvy to upravují tak, že záleží pouze na rozhodnutí ošetřujícího lékaře, jak dlouho pacienta v léčebně nechá. Samozřejmě by to mělo mít zdravotní odůvodnění," potvrdila specialistka na domácí ošetřovatelskou péči VZP Eva Catlová.

Podle Kučerové je vysvětlení takového postupu léčeben, kdy si posílají klienty mezi sebou navzájem po kratší době, než je nutné, prosté: "Při kontrolách jsme se vždy zaměřovali na extrémně dlouhé pobyty. Zjišťovali jsme, zda to nejsou spíš skryté sociální případy, tedy lidé čekající jen na umístění do domova důchodců, o které se doma nechce nebo nemůže nikdo starat. Dlouhodobí pacienti jen na takové případy upozorňují," soudí Kučerová.

Sociální případy

Zástupci VZP odhadují, že neoficiální podíl sociálních hospitalizací činí až jednu pětinu všech případů. "Jsou to klienti, kteří mohou být v domácí péči a většina z nich by tomu dala přednost. Přesto tato péče není zajištěna, a proto zůstávají v léčebně dlouhodobě nemocných. Důvod hospitalizace proto není zdravotní, ale sociální," uvedl ředitel VZP Pavel Horák.

Pojišťovna v minulém roce provedla rozsáhlou kontrolu všech léčeben, kterou na rozdíl od minulých let předem neohlásila. Právě vloni odhalila problémy se zbytečným přesunem pacientů a nahrazování sociální péče zdravotní.

Ministerstvo zdravotnictví podobné výsledky čekalo. "Víme, že zdravotní péče velmi často supluje péči sociální. Odstranit to mohou jen důrazné kontroly jednotlivých zařízení. Budeme v nich proto pokračovat," vzkázal náměstek ministryně Martin Plíšek.

Pacientům a jejich příbuzným, kteří nejsou s péčí léčebny spokojeni, doporučuje obrátit se buď na vedení, zřizovatele, zdravotní pojišťovnu nebo lékařskou komoru. "Při škodě nebo újmě na zdraví se může věcí zabývat i soud," radí Plíšek.

Pozitivní zprávou, kterou kontroly přinesly, je zvyšující se kvalita péče. "Když jsme s kontrolami začínali, tak byly výsledky hrozivé. To se změnilo. Přesto chceme, aby se kvalita dále zlepšovala. Zaměříme se nyní na to, aby šesti- či sedmilůžkové pokoje zcela zmizely," prohlásil Horák a dodal, že v nových smlouvách by už rozložení pokojů podle počtu lůžek mělo být přesně rozepsané.

Regionální deníky, Filip Sušanka

Zdroj: Regionální deníky

Sdílejte článek

Doporučené