Přeskočit na obsah

Ministerstvo považuje kritiku komory za účelovou


* Jak by mělo vypadat smluvní zajišťování vyšetření lékařem ambulance, o němž se zmiňuje text vyhlášky, v případě, že nemá k dispozici požadované technické vybavení?

Není účelem, aby měl každý lékař v ordinaci požadované přístroje, ale aby měl pacient jistotu, že bude v některé ordinaci vyšetřen, a nemusel (pokud si sám nevybere smluvní zařízení) obcházet jednotlivé ordinace a zajišťovat si vyšetření sám. V podstatě je ve vyhlášce určitým způsobem reflektována stávající situace, kdy je pacient buď přímo vyšetřen, nebo odeslán do jiného zařízení, se kterým je zpravidla domluvena spolupráce. Pokud se týká smluvního ujednání, není stanovena přímo forma smluvního vztahu mezi poskytovateli. Smluvní zajištění péče může být uzavřeno i ústně (to je běžné a přípustné ve všech případech, kdy zákon přímo nestanoví povinnost uzavřít smlouvu v písemné formě, což zde stanoveno není). Pokud půjde o prokázání smluvního zajištění vůči registrujícímu orgánu (krajskému úřadu), lze splnění požadavku ze strany provozovatele zařízení doložit např. prohlášením. Splnění požadavku má i další efekt. Pokud bude takto zajištěno vyšetření, nemělo by již docházet ke zbytečným duplicitním vyšetřením a tím plýtvání prostředků zdravotního pojištění. MZ se domnívá, že pro provozovatele nevzniká tímto žádná významná zátěž a pro pacienta a systém zdravotní péče má takové ustanovení efekt.

* Z přílohy, která stanovuje požadavky, je také patrná jejich nevyváženost. U některých je zřejmá snaha o maximalizaci požadavků, u jiných jsou požadavky minimální (neurochirurgie, infekční lékařství). S jakým záměrem MZ požadavky připravovalo a jak probíhala jejich oponentura?

Navrhovaná právní úprava byla po věcné stránce v průběhu přípravy konzultována se zástupci odborných společností a profesních organizací sdružujících zdravotnické pracovníky a se zástupci poskytovatelů zdravotní péče a další odborné zdravotnické veřejnosti. V některých případech spolupracující subjekty přímo navrhly znění právní úpravy nebo se na jeho vypracování podílely, případně k návrhu vznášely připomínky. Převážná část jejich požadavků a připomínek byla do návrhu zapracována. Připomínkového řízení se zúčastnili zástupci poskytovatelů zdravotní péče, jak z řad nemocnic, tak soukromých ambulancí, dále odborné společnosti a profesní sdružení, v neposlední řadě zdravotní pojišťovny, krajské úřady, SÚKL, Státní ústav pro jadernou bezpečnost, ministerstva a další subjekty. Pouze Česká lékařská komora nepodala řádným způsobem v rámci připomínkového řízení připomínky, přestože byla vyzvána a byl jí ministryní zdravotnictví na žádost prodloužen termín podání připomínek.

Požadavky na věcné a technické vybavení zdravotnických zařízení respektují současné možnosti a běžné vybavení jednotlivých typů stávajících zdravotnických zařízení s ohledem na běžné diagnostické a léčebné postupy a udržitelnost financování zdravotní péče. Jsou určitým kompromisem mezi poznatky současné medicíny - možnostmi diagnostiky a léčby - a možnostmi financování zdravotní péče. Požadavky na vybavení jsou stanoveny jako minimální, s ohledem na specifika jednotlivých oborů je stanoven i minimální výčet přístrojového vybavení a respektována stávající praxe, např. při sdílení technologií, využití přístrojů a společných prostor jednotlivých oddělení a ordinací. U mnoha druhů nákladného vybavení se toleruje zabezpečení jeho dostupnosti buď v rámci téhož zdravotnického zařízení, nebo smluvně v jiném zdravotnickém zařízení.

* Jakým způsobem bude probíhat kontrola technického vybavení?

Vyhláška bude podkladem pro rozhodování úřadů státní správy při rozhodování o oprávnění k poskytování zdravotní péče. Kontroly věcného a technického vybavení budou podle zákona, případně z titulu zřizovatelské funkce provádět ministerstvo zdravotnictví u státních zdravotnických zařízení a orgány příslušné k registraci u nestátních zdravotnických zařízení.

* Jaké sankce hrozí provozovateli při nedodržování podmínek vyhlášky?

Každé zdravotnické zařízení musí být pro druh a rozsah jím poskytované zdravotní péče personálně, věcně a technicky vybaveno a musí splňovat požadavky kladené na jeho provoz. Podmínkou pro registraci nestátního zdravotnického zařízení podle zákona č. 160/1992 Sb. je předchozí souhlas správního úřadu příslušného k registraci s personálním a věcným vybavením zdravotnického zařízení. Pokud vybavení nebude odpovídat požadavkům stanoveným vyhláškou, správní úřad tento souhlas nevydá. Na základě kontrol vybavení zdravotnických zařízení pak může příslušný správní úřad podle závažnosti závad rozhodnout o změně oprávnění k poskytování zdravotní péče nebo o jeho odnětí.

Medical Tribune

Více o tomto tématu ZDE

Zdroj: Medical Tribune

Doporučené