Možná ani farmacie není krizivzdorná
Nielsen předvídá dopad krize, mediální výdaje za 1. půlrok ukazují odvahu i opatrnost.
Dlouho se zdálo, že farmaceutický průmysl nebude pociťovat ekonomickou krizi. Říkalo se: zdraví bude pořád stejně "nespolehlivé", bude žádat oporu v léčbě a prevenci. To, že i zdraví reaguje na výkyvy ekonomických křivek a je jednou z položek v rozpočtu, ukazuje studie spotřebitelského chování společnosti Nielsen a také srovnání mediálních výdajů největších českých farmaceutických zadavatelů reklamy za první pololetí posledních tří let.
Odvaha i opatrnost v Čechách
Deset největších farmaceutických zadavatelů investovalo do médií podle monitoringu inzerce TNS MI za 1. pololetí roku 2009 ve srovnání s loňským 1. půlrokem o 28 % méně (o 255 milionů Kč). O stomilionový úbytek se postarala Delpharmea Nutraceuticals, která je od května v insolvenčním řízení. Data ukazují "dvojí náladu" na trhu. Jedni škrtali, druzí přidávali (viz graf).
Jiří Vítek z mediální agentury MindShare data komentuje: "Čísla poměrně jasně ukazují, že někteří zadavatelé z řad farmaceutických společností se minimálně v prvním pololetí nezalekli krize a dále investují do reklamy nebo dokonce svoje investice navyšují. Nejsou to ale všichni z nich. Jiní naopak výrazně investice omezili."
Podle Ctirada Capůrky, brand managera GlaxoSmith-Kline, jež výdaje do médií meziročně zvýšila skoro o 50%, je předčasné hodnotit, zda data ukazují dopady krize. "Data nemusejí odrážet zdraví společností, ani spotřebitelské chování. Spíš bych v nich viděl opatrnost. Napoví čísla za celý rok," říká Capůrka.
Půjdem zpátky k tradici
Nedají-li česká mediální data jasnou odpověď na otázku, zda segment farmacie ovlivní krize, může ji dát aktuální výzkum společnosti Nielsen, který sledoval změny spotřebitelského chování u 25 tisíc respondentů z celého světa, včetně ČR.
Téměř polovina z nich přiznala, že se ekonomická krize promítne do jejich spotřebitelského chování v lékárnách. Největší vliv přiznali obyvatelé Asie a Pacifiku (největší pak v Číně, kde ovlivní 79 %). Lidé plánují snížit spotřebu volně prodejných léků - nižší frekvencí nákupů a výběrem levnějších produktů.
Snížení výdajů, ke kterému se chystá 9 % Čechů, chtějí lidé obecně kompenzovat návratem k přírodním a tradičním způsobům léčby. Tuto cestu volí především lié v zemích východní Evropy včetně ČR, kde se k této strategii přihlásilo 12 % respondentů. Naopak nejméně v Spojených státech - 2 %.
Změnu svých nákupních zvyklostí v lékárnách v příštím roce předeslalo ve výzkumu 40 % obyvatel ČR. 12% se chystá orientovat více na přírodní a tradiční prostředky, 9 % chce léky kupovat méně. 6 % se chystá kupovat více preventivních přípravků, což je nejvíc ze všech zkoumaných zemí.
Prodeje vzrostly o 18 %
Šetří-li Češi, pak to zatím na jejich spotřebě příliš znát není. Prodeje volně prodejných léků, vitamínů, minerálů a jejich kombinacích stejně jako na ostatních doplňcích výživy podle dat společnosti Nielsen vzrostly o téměř 18 %.
Podobná čísla má i Ctirad Capůrka z GSK, který dodává: "Krize bude nyní vidět spíš na prodejích u drogistického zboží. V této oblasti mají lidé více možností, mohou sahat po levnějších značkách," říká Capůrka.
Marketing a média,Hana Nováková
Zdroj: Marketing a média