Pacient má měnit praktika po uvážení, nepodléhat reklamě
Možnost objednat se ke svému praktikovi kdykoli až do večera a nečekat ani minutu na ošetření, jak slibují náboráři řetězce Moje ambulance, je pro pacienty lákavá, slib je to však nereálný. ČTK to řekl praktický lékař Jan Jelínek z Prahy 6. Podle dnešních Hospodářských novin "verbují" desítky brigádníků pro "lékařský supermarket" lidi v okolí stanic pražského metra. Podle šéfa Mojí ambulance Marka Potysze se tak podařilo během dvou měsíců zaregistrovat v hlavním městě 5000 lidí.
"Pokud se člověk seznámí s lékařem a jeho pracovištěm a rozhodne se, že tam chce chodit, je jeho svaté právo to udělat. Ale varoval bych před unáhleným rozhodnutím v situaci, kdy je problém registrovat se u praktika," řekl Jelínek.
Vedle Mojí ambulance působí na trhu také firma Mediclinic, kterou podporuje finanční skupina Penta. Za posledních několik měsíců skoupila desítky lékařských praxí s desítkami tisíc pacientů v kartotékách. Dalším "náborářem" je Zdravotní pojišťovna Agel podnikatele Tomáše Chrenka, hlavní teritorium má zatím na Moravě. Jen za srpen prý zdvojnásobila počet svých pojištěnců na 18.000.
Pacienti nemohou podle Jelínka z reklamních letáčků a slibů náborářů vědět, do čeho jdou. Pokud nebudou spokojeni, může se jim stát, že se ke svému původnímu lékaři nebudou moci vrátit; na jejich místo přijal zatím nového pacienta. "Já za sebe říkám, že pro takového pacienta už není cesta zpátky, na jeho místo hned přijmu jiného, který mě marně žádal o registraci," uvedl Jelínek.
Lákání pacientů skrze náboráře považuje za "lehce protiprávní". Má-li najatý brigádník štos registračních lístků s razítkem, číslem a podpisem lékaře, dává je k podpisu a tím registruje pacienta, je to podle něj důkaz, že nedošlo k dohodě mezi konkrétním lékařem, na kterého platí registrace, a pacientem, protože se vůbec neviděli.
Další problém vidí Jelínek v tom, že náboráři slibují to, na co má pacient nárok a běžně to od svého praktika dostává - mimo jiné bezplatnou vstupní prohlídku. Co se týká objednání na přesnou hodinu, zpochybnil Jelínek i to. Praktik se podle něj věnuje pacientům podle svých časových možností. Bere je, jak to časově stačí. Když budou pacienti objednáni na určitý čas, vzniknou lékaři prostoje a klesne počet provedených výkonů.
Řetězce to podle Jelínka mohou řešit dvojí cestou - vykoupit praktiky z jiných ordinací, takže budou chybět jinde - a doplatí na to pacienti. Nebo bude jeden kvalifikovaný registrující praktik a za něj budou pracovat lékaři bez kvalifikace. Protože jeden lékař nemůže být k dispozici 12 hodin denně, budou se muset střídat, ošetření bude jako na pohotovosti, kde pacient neví, ke komu jde. Ani to nebude pro pacienty výhodné.
Problém bude podle Jelínka i s vykazováním péče. Praktik má zhruba 2000 registrovaných pacientů, když se u těchto pacientů budou střídat dva praktici, tak jen jeden z nich bude registrujícím lékařem. Druhý bude poskytovat v režimu "nepravidelné péče" jako cizí neregistrující praktik, což je jiný typ účtu. Podle smlouvy se zdravotní pojišťovnou smí mít registrující praktik nejvýše pět procent této péče, při pravidelném střídání by ale měl polovinu pacientů, tedy 50 procent péče.
Prezident Svazu zdravotních pojišťoven Vladimír Kothera v tom ale problém nevidí. ČTK řekl, že už teď, když má registrující praktik dovolenou, léčí za něj jiný lékař a pojišťovna to platí. Když se budou střídat v jedné ordinaci dva lékaři, může být kapitační platba na ordinaci, ne na lékaře.
Praktičtí lékaři dostávají 85 procent peněz v kapitaci, dětští 75 procent, je to pravidelná měsíční platba pojišťovny za každého registrovaného pacienta. Další peníze, zhruba 15 procent příjmu, mají za vybrané lékařské výkony. Vedle toho mohou ošetřit i neregistrované pacienty v režimu "nepravidelné péče".
Celkem to měsíčně je na jednu ordinaci asi 100.000 korun hrubého. Po odečtení nákladů, jako je nájem, plat sestry nebo zdravotní a sociální pojištění, zůstane praktikovi 25.000 korun čistého jako jeho plat.
Zdroj: ČTK