Pacientům pořád chybí informace
Lékaři a sestry, vylepšete prosím komunikaci s pacienty. Nemocnice, zapracujete na systémech, jakým poskytujete lidem informace. Zútulněte prostředí, vzkázali pacienti českým nemocnicím. Jejich přání zaznamenal průzkum, který provedla nezisková organizace Health Care Institute.
Ta už třetím rokem sestavuje žebříček českých nemocnic na základě spokojenosti pacientů. V letošním roce se tohoto hodnocení zúčastnilo celkem 150 nemocnic a více než 13 tisíc lidí.
"Co se týče požadavků pacientů při volbě nemocnic, tak z průzkumu vyplynulo, že více než 68 procent dotázaných by uvítalo více informací o výsledcích zdravotní péče v nemocnicích," uvedl předseda společnosti Daniel Vavřina a přidal další údaj: "Téměř 40 procent z nich se pro výběr nemocnice rozhodlo na základě vlastních zkušeností."
O tom, že správná "reklama" dokáže divy, nemocnice vědí. Proto se předhánějí v tom, jaké služby by svým pacientům ještě nabídly. Kde se však o nich mohou pacienti dozvědět?
Třiadvacetiletou Štěpánku Fefferovou z Prahy čeká za několik týdnů operace ledvin. "Zatím ještě nemám všechna předoperační vyšetření, takže informace, jak bude probíhat můj pobyt v nemocnici, jsem ještě nedostala," popisuje Fefferová. Protože však chce být v obraze, zasedla k počítači a na internetu začala hledat všechny dostupné informace o operaci i o pobytu v nemocnici. "Nakonec jsem je našla na stránkách několika mimopražských nemocnic," dodává.
Nemocnice sází i na letáky Stejný postup jako ona volí denně desítky pacientů. Internet je pro většinu z nich nejrychlejším a nejdostupnějším zdrojem informací. Jenže ne každý pacient má přístup k počítači - zvlášť senioři.
Postupy pražských nemocnic jsou různé. Kromě informačních center sázejí nemocnice převážně na informační letáky nebo na telefonické linky. Například o Nemocnici Na Františku s poliklinikou se dozvědí lidé nejen na internetu, ale i v okolních hotelech a institucích. Roznáší se sem totiž informační letáky.
"Kromě toho mohou lidé poslat do nemocnice e-mail, na který jim obratem odpovíme," slibuje mluvčí nemocnice Vladimír Juřina. Podobným způsobem o sobě dávají vědět i ostatní pražské nemocnice. "Kromě internetových stránek a informačních letáků, které jsou rozvěšeny v areálu nemocnice, poradí našim pacientům i personál na vstupních místech do nemocnice, jako jsou kartotéky, recepce ambulantních oddělení či telefonní ústředna," popisuje mluvčí Nemocnice Na Homolce Jitka Kalousková.
Novinka: informace z televize Stejně jsou na tom i pacienti Všeobecné fakultní nemocnice. "Informace o jednotlivých klinikách, rady, co si vzít s sebou, či rady pro návštěvy poskytujeme kromě internetu i na speciální informační lince," upozorňuje mluvčí nemocnice Petra Pekařová.
V současné době chystá tato nemocnice pro pacienty novinku. Zdlouhavé proklikávání internetových stránek či telefonáty na informační linku by jim mělo ušetřit nové klientské centrum. "Bude poskytovat ucelené služby pro pacienty. Od poskytování informací přes objednávání vyšetření až po poradenské služby," slibuje Pekařová.
To Ústřední vojenská nemocnice ve Střešovicích už informační službu má. Ale i tady se chystá zlepšení. "V příštím roce uvažujeme o zavedení televizních obrazovek jako informačního systému pro pacienty v areálu nemocnice," říká mluvčí nemocnice Iva Ruskovská.
Pacient si může stěžovat A jak probíhá pobyt v nemocnici? "Na příjmu seznámí sestra klienta s chodem oddělení a provede ho, aby věděl, kde najde například toalety či sesternu," popisuje mluvčí Fakultní nemocnice Bulovka Petr Mach. Poté se klienta ujme lékař, který se mu představí, seznámí ho s léčbou a vysvětlí mu, jaká vyšetření musí podstoupit. "U některých výkonů musí dát klient písemný souhlas, v němž potvrdí, že mu průběh výkonu lékař vysvětlil a že s ním takto souhlasí," dodává Mach.
Pokud se pacientovi tohoto přijetí nedostane nebo nebude spokojen se způsobem, jakým s ním lékař či sestry jednali, může si stěžovat. "Nespokojený klient se se svou stížností může obrátit na oddělení staniční nebo vrchní sestry a primáře nebo na přednostu oddělení. Následně potom na vedení nemocnice - například na náměstkyni pro ošetřovatelskou péči," upozorňuje Mach a připomíná, že za letošní rok řešila nemocnice třináct stížností na sestry a dvě desítky stížností na lékaře.
Zdroj: Mladá Fronta DNES