Přeskočit na obsah

Proč byly sestry na pacienty méně příjemné…

 … aneb co MF Dnes z rozhovoru neuvedla

Komentář čtenářky Medical Tribune

V úterý 7. dubna mě oslovila paní redaktorka Petrášová z MF Dnes s dotazem, co říkám na to, že sestry v testu MF Dnes byly na pacienty méně příjemné než lékaři. Vzhledem k tomu, že článek, který MF Dnes nakonec následující den uveřejnila, nezaznělo vše podstatné, a navíc článek působí spíš urážlivě než seriózně, uvádí nepřesně informace, považuji za nutné se k celé věci ještě vyjádřit.

Test MF Dnes je malým vzorkem a nemám v úmyslu zpochybňovat jeho výsledek. Je však poctivé říci, že se situace obecně ve zdravotnických zařízeních zlepšuje. Podstatné je však to, že na chování personálu zdravotnických zařízení, tedy i sester má vliv mnoho faktorů:

- nedostatek sester vede k jejich přetížení, a tím také k nižší toleranci konfliktních a zatěžujících situací;

- sestry jsou v ambulantních provozech první, se kterými se pacienti setkávají, a jsou tedy i prvním komunikačním nárazníkem;

- pacienti jsou vůči sestrám často verbálně agresivní, jejich chování se mění s příchodem lékaře;

- sestry často nemají při jednání s pacienty dobrý vzor ve svém kolegovi lékaři;

- sestry jsou vystaveny konfliktům s pacienty při dlouhém čekání v ambulancích;

- sestry tráví s pacienty i s jejich příbuznými drtivou většinu svého pracovního času;

- sestry také vykonávají až 70 % všech činností v péči o pacienty;

- sestry jsou v rámci své odborné přípravy velmi dobře připraveny pro komunikaci s pacienty;

- během své profesionální kariéry věnují sestry daleko více času tréninku komunikačních technik v konfliktních situacích než ostatní zdravotníci;

- sestry absolvují semináře s cílem ochránit sebe samé před syndromem vyhoření, to je také cílem většiny zdravotnických zařízení.

Ke zlepšení stávající situace by navíc přispělo, pokud by práce sester byla oceňována nejen finančně, ale také společensky. Kdyby mohly být osvobozeny od práce, která jim nenáleží, přičemž by se zvýšil počet pomocného a administrativního personálu.

V této souvislosti doporučuji také jít zaměstnancům i sestrám samotným příkladem, komunikovat s nimi a zajímat se o jejich stesky a soustavně budovat kulturu organizace. Jsem přesvědčena, že v drtivé většině zdravotnických zařízení se daří situaci v komunikaci pacient – zdravotník trvale zlepšovat. Proto mě moc mrzí, jak nakonec vyzněl článek v MF Dnes, včetně interpretace opatření realizovaných ve VFN.

Mgr. Dana Jurásková, Medical Tribune

autorka je ředitelkou Všeobecné fakultní nemocnice

Zdroj: www.tribune.cz

Sdílejte článek

Doporučené