Přeskočit na obsah

Rakušané už našli piloty pro leteckou záchranku v ČR

 

Firma Heliair, která má ve své domovské zemi celoročně 16 základen letecké záchranné služby a další čtyři v zimním období v horských oblastech, by měla zajišťovat leteckou záchrannou službu z Jihlavy a Ostravy od ledna příštího roku. "Náš tým už spolupracuje s týmem základen, máme zajištěné helikoptéry, vybavení i piloty. Naším cílem je maximální kvalita a bezpečnost, proto jsme se rozhodli riskovat a zahájit přípravy ještě předtím, než jsme měli podepsané dokumenty," řekl obchodní ředitel společnosti Marco Trefanitz.

Informace o výsledku tendru sice byly v médiích zveřejněny v září, ministerstvo zdravotnictví ale kvůli stížnostem jednoho z uchazečů podepsalo smlouvy na tyto dvě základny podle svého mluvčího Ladislava Štichy až zhruba v posledních deseti dnech.

Trefanitz připouští, že nebylo jednoduché najít vhodné piloty, protože základna v Ostravě má nepřetržitý provoz, a piloti tak musejí být schopni létat s přístroji pro noční vidění. Pomohla jim spolupráce s firmou Alfa-Helicopter, která nyní provozuje část tuzemských základen, a také to, že někteří čeští piloti absolvovali trénink v letecké akademii, kterou rakouská firma vlastní. Pro každou základnu potřebuje Heliair tři piloty, další dva pak pro nepřetržitý provoz v Ostravě. "Našli jsme zkušené české piloty, kteří znají tu oblast, kde budou působit. A jsme rádi, že u nás chtějí pracovat," uvedl Trefanitz, který v klopě saka nosí odznak s helikoptérou.

Heliar je členem rakouské záchranářské asociace a na území Rakouska působí podle Trefanitze 34 let. Přes deset poskytuje také vrtulníky pro záchrannou službu v Maďarsku. Dohromady i s vrtulníky pro Česko tak má k dispozici 32 helikoptér.

Ministerstvo zdravotnictví letos vypsalo zakázku s předpokládanou hodnotou 1,2 miliardy korun bez DPH na provozovatele šesti základen letecké záchranné služby v letech 2017 až 2020. Firma Heliair uspěla u dvou základen. Po dvou by měly mít také tuzemská firma DSA a slovenská Air-Transport Europe (ATE). Stížnost na výsledek tendru u základny v Ústí nad Labem ale řeší antimonopolní úřad. Ze čtyř stanovišť bude létat stát.

Leteckou záchrannou službu v Rakousku provozuje především spolek Christophorus, který zřídil rakouský autoklub ÖAMTC, společně Rakouským Červeným křížem. Podle webových stránek ÖAMTC loni letečtí záchranáři startovali k 18.270 případům. Jeden zásah letecké záchranné služby stojí v průměru 3500 eur (94.600 korun), náklady se v naprosté většině případů hradí z pojištění pacientů. Náklady na nákup jednoho vrtulníku s plnou výbavou jsou 4,2 milionu eur (113,5 milionu korun), roční údržba stojí 94.000 eur (2,5 milionu korun). Na financování provozu záchranek se podílí spolková vláda, jednotlivé spolkové země a zdravotní pojišťovny.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Kočka se čtyřmi ocasy

9. 6. 2023

Knutě, kterou byli celá staletí trestáni námořníci, se říkalo tříocasá kočka, přestože měla až devět pramenů. Někdy si ji provinilci museli uplést…