Přeskočit na obsah

Společné operační středisko se prý vyplácí

Ostravští hasiči i policisté si pochvalují činnost Centra tísňového volání (CTV), které už deset let soustřeďuje do jedné místnosti všechny linky tísňového volání. Podle nich rychlejší komunikace mezi jednotlivými složkami zrychluje poskytnutí pomoci. Podobné centrum zatím nefunguje nikde v republice a volající jsou odkázáni na jednotlivá čísla národních linek.

"Za více než deset let provozu CTV se jednoznačně potvrdila správnost tohoto řešení," řekl ve středu ČTK jeho ředitel Petr Berglowiec. Dodal, že výhodou je nejen osobní kontakt jednotlivých operátorů, ale i řada nadčasových technických a technologických řešení.

Vláda v březnu uložila ministrovi vnitra, aby ve spolupráci s ministerstvy zdravotnictví a informatiky do konce roku 2007 analyzoval možnost útlumu národních čísel tísňového volání. Měla by je nahradit jednotná linka 112.

Za deset let existence operátoři CTV přijali téměř šest milionů volání. V Ostravě na jednom místě společně pracují operátoři tísňových linek z řad hasičů (150), zdravotní záchranné služby (155), policie (158) a městské policie (156). Od května 2005 je do tohoto systému technicky integrován i celostátní systém příjmu tísňového volání 112.

V jiných městech v Česku ale musí pracovník příchozí hovory podle jejich obsahu přepojovat na další operační střediska policie nebo záchranné služby. Systém byl naposledy kritizován při nedávné vážné havárii autobusu na dálnici D8 u Zdib nedaleko Prahy, při níž zemřelo šest lidí. Podle některých záchranářů totiž při volání o pomoc vzniklo zbytečné zdržení.

"Jsme pohromadě a navenek se můžeme tvářit jako jedno číslo tísňového volání," vysvětlil Berglowiec. Dodal, že nesmírnou výhodou je především fakt, že lidé jsou při řešení jakýchkoliv událostí pohromadě a okamžitě si vzájemně mohou vyměňovat informace. Za deset let existence spolu různé složky řešily více než 55.000 událostí.

Denně pracovníci CTV přijmou asi 1800 až 2400 hovorů. "Záleží samozřejmě na tom, zda jsou nějaké větší události jako větrné smrště, povodně a podobně, pak počet volání narůstá," vysvětlil Beglowiec, který potvrzuje, že počet tísňových volání stoupá i s jednotlivými roky existence centra. Domnívá se, že za tím stojí například více mobilních telefonů mezi lidmi.

Berglowiec připomněl, že největší zkouškou byl pro centrum rok 1997, kdy Moravu zasáhly obrovské povodně. K významným zásahům však patřilo například i zřícení stropů v někdejším Obchodním domě Ostravica Textilia v roce 2000.

Na CTV pracuje součastně 11 dispečerů, po třech lidech mají hasiči, záchranáři a státní policisté, dva pracovníci jsou za městskou policii. V roce 2003 muselo být centrum rozšířeno a rekonstruováno. Přesto však již plně neodpovídá všem požadavkům a město ve spolupráci s krajem pracuje na budování nového centra, které by mělo celoregionální charakter.

Integrované bezpečnostní centrum by mělo vzniknout nedaleko centra Ostravy. Opět bude soustředit vedle sebe všechny bezpečnostní složky. Jeho součástí budou i pracoviště krizových štábů města a kraje a další pracoviště.

Zdroj: ČTK

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…