Přeskočit na obsah

V čekárně u lékaře 15 minut

Když měli letos na jaře pacienti hodnotit, co jim vadí ve zdravotnictví, získali lékaři za své chování poměrně dobré známky. Na nedostatek informací si dotázaní také příliš nestěžovali. V jedné kategorii však české zdravotnictví propadlo úplně: tím, co pacienty nejvíce štve, jsou přeplněné čekárny.

"K lékaři nechodím, ani když je mi špatně. Z fronty, kterou bych musela vysedět, by se mi udělalo ještě hůř," říká dvaačtyřicetiletá Milada ze Zlína. Pravidelně se jí stává, že v čekárně stráví hodinu. "I když jsem objednaná," zdůrazňuje.

Pojišťovny chtějí frontám zabránit. Všeobecná zdravotní pojišťovna, pod kterou spadá 65 procent klientů, od ledna rozjíždí projekt, který by měl pacientům garantovat, že víc než čtvrt hodiny před dveřmi ordinace nestráví. Budou pro to muset udělat jediné - objednat se předem k lékaři telefonem nebo e-mailem.

"Princip je jednoduchý, lékaři zavedou objednávkový systém a budou ho dodržovat," říká Anna Veverková z tiskového odboru VZP. Lidé, kteří budou čekat déle, aniž je k tomu objektivní důvod, si budou moci na lékaře stěžovat v pojišťovně.

Projekt bude od Nového roku fungovat zatím ve čtyřech regionech. "Je víc než reálné dodržet maximální patnáctiminutovou čekací dobu," říká opavský lékař Kamil Běrský, který se do projektu zapojil.

Pokud lékař a následně jeho pacienti do projektu s názvem Akord vstoupí, přinese jim to ještě další výhody. Praktičtí lékaři budou pacienty sami objednávat ke specialistům. "Pacient nebude ztrácet čas domluvou návštěvy a nebude muset absolvovat mnohdy úmorné čekání na vyšetření," vysvětluje Veverková. Výhodné to bude i pro lékaře. Přesně totiž budou vědět, kdy pacient přijde.

Pojišťovna plánuje, že si praktičtí lékaři a specialisté mezi sebou budou posílat informace o pacientovi. "Teď jsou lékaři odkázaní na to, co jim o sobě lidé řeknou. Může se stát, že specialista předepíše podobné léky, jaké už pacient bere. Nový systém to odhalí," dodala Veverková.

Na maximálně čtvrthodinové čekání a lepší komunikaci mezi lékaři se budou moci spolehnout zatím jen klienti VZP. Teoreticky se tak může stát, že pacienti spadající pod menší pojišťovny budou čekat déle než teď.

Podobný projekt připravují i další pojišťovny. "U vybraných lékařů budou mít naši klienti garantováno, že se k vyšetření dostanou včas," říká mluvčí Oborové zdravotní pojišťovny Mário Böhme. Lékaři, kteří zavedou objednávkové systémy, dostanou od pojišťoven více peněz. Ministerstvo zdravotnictví takto chce přimět k objednávání a hlavně dodržování lhůt všechny lékaře. V dalších letech by ti, kteří nebudou pacientům garantovat ošetření v určitý čas nebo neprodlouží ordinační hodiny, nedostali přidáno.

Pacienti by objednávání na určitý čas přivítali. Podle říjnového průzkumu pro server Lékaři on-line říká 64 procent respondentů, že u jejich lékaře objednávání nefunguje. Mladí lidé si svého doktora vybírají i podle toho, zda je schopný vyšetření v danou hodinu zajistit. Za objednání na konkrétní hodinu by si dokonce 19 procent dotázaných připlatilo. "Vezmeme-li v úvahu neochotu Čechů připlácet si za cokoli, není to málo," tvrdí autoři studie.

"Pacient nebude ztrácet čas domluvou návštěvy a nebude muset absolvovat mnohdy úmorné čekání na vyšetření." mluvčí pojišťovny Anna Veverková

* Co slibuje pojišťovna Praktičtí lékaři budou svým pacientům po předchozím objednání garantovat maximální čekací dobu 15 minut. V případě potřeby je budou telefonicky či přes e-mail objednávat na určitou hodinu ke specialistům na navazující vyšetření. Pilotní fázi projektu Akord spustí Všeobecná zdravotní pojišťovna od ledna 2009 v Plzeňském, Ústeckém, Jihočeském a Moravskoslezském kraji. Během tří let by se do systému mělo zapojit všech 6,5 milionu pojištěnců VZP a přes 20 tisíc lékařů a zdravotnických zařízení. Pacienti se sami rozhodnou, zda do projektu vstoupí. Že se jejich lékař projektu účastní, poznají podle nálepky s nápisem Akord na dveřích ordinace.

Zdroj: Mladá Fronta DNES

Sdílejte článek

Doporučené

Vystavování ePoukazů

17. 12. 2024

Dnešní Poradna přináší přehled o tom, jak funguje ePoukaz, kde ho lze uplatnit a jaké možnosti má lékař při jeho předání pacientovi. Představí mimo…