Výrobci chtějí uvolnit reklamu na léky
Lidé by měli mít možnost vybírat si podobně jako v USA ze všech léků, nejen z těch, které jsou ve volném prodeji. Reklama na přípravky na recept ale smí být v Česku podle zvyklostí EU jen v odborném tisku. Výrobci podporují uvolnění reklamy. Lékaři souhlasí, ale chtějí, aby i pak se pacient s nimi radil. Proti uvolnění reklamy jsou pojišťovny, tlak pacientů na předepisování novinek by jim zvýšil výdaje. "Podporuji plnou informovanost pacienta, proto považuji úplný zákaz reklamy na léky za zbytečný," řekl dnes novinářům senátor a stínový ministr zdravotnictví ODS Tomáš Julínek. Dodal, že pokud se stane ministrem, bude o uvolnění reklamy usilovat.
"I reklama je jednou z informací, která pacientovi říká něco o léku," vysvětlil. I když je reklama mimo odborný tisk zakázána, existují podle Julínka cesty, jak se pacientovi informace dostane. To se kontroluje hůře než nyní dozorovým orgánem, kdy je možno jasně říci, která reklama je klamavá.
"Nestojíme o to, aby se reklama na léky uvolnila," řekl mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Jiří Suttner. Podle něj si má vybírat pojištěnec z léků volně prodejných, ale u ostatních by se měl radit s lékařem.
Ředitel firmy Mucos Pharma CZ Radim Kočí jako zadavatel reklamy uvedl, že reklama není jen na podporu prodeje. "Reklamou informujeme a vzděláváme pacienta," řekl. "Nemůžeme považovat reklamu za nezávislý zdroj informací," oponovala mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv Věra Černá. Kočí připomněl, že farmaceutická společnost musela od počátku devadesátých let minulého století překonávat mnohá tabu. Dříve byl problém uvést lék ve spojitosti se slavnou osobností, dnes je to běžné. Už zaběhlou novinkou je také dát lék jako vánoční dárek. "Reklama především musí být pravdivá informace předaná pacientovi," shrnul Kočí.
Podle zkušeností Německa 42 procent lidí si udělá diagnózu a vybere léky na internetu, než jde k lékaři, kde si pak vše ověří. Tento vývoj očekávají experti také v Česku.
Zdroj: ČTK