Za pneumokokem je drsná lobby
Farmaceutické firmy podporují sdružení pacientů, kteří lobbují za jejich zájmy. Dvě farmaceutické firmy budou napjatě sledovat dnešní hlasování Poslanecké sněmovny - GlaxoSmithKline a Wyeth.
Firmám, které vyrábějí vakcínu na očkování dětského pneumokoku, se totiž rýsuje šance, že by stát zavedl pro děti tuto vakcínu zdarma, respektive hradil by ji z veřejného pojištění.
Nezvykle drsná masáž
Poslanci upozorňují, že za jednáními o zákonu stojí nezvykle velká mediální masáž. "Je to cílený lobbing, který se snaží útočit velmi drsnými prostředky," říká poslanec Ludvík Hovorka.
Postižený cenným artiklem
Lobby je iniciativou Radka Kalovského, zakladatele společnosti Smart Marketing, který rovněž založil občanské sdružení Nahlas, což je organizace, jejímž posláním je snaha o zavedení bezplatného očkování proti pneumokoku.
Motiv? "Bojuji za to, aby si očkování mohli dovolit všichni rodiče a aby se nemoc dál nešířila," říká Kalovský. Syn manželů Kalovských se pneumokokem nakazil v červenci 2006 a následkem toho ztratil sluch.
Pro firmu Wyeth jsou snahy manželů Kalovských cenným artiklem a proto si sdružení hýčká. "Společnosti pacientů podporujeme, protože jejich cíle jsou podobné našim," potvrzuje Pavol Mazan ze společnosti Wyeth. Podporovat v tomto případě znamená i finančně. Vloni například sdružení dostalo jako sponzorský dar 400 tisíc korun.
"Peníze jsem v žádném případě nevyužil pro svoje obohacení. Dostali je rodiče šesti dětí nakažených pneumokokem. Nevyužil jsem je ke svému obohacení," hájí se Kalovský. "Vím, že má pozice je silná," dodává. S firmou Glaxo Smith Kline dnes jedná o daru ve výši 300 tisíc korun.
HN, Miroslava Jirsová
Zdroj: Hn