Záchranky přišly o přednost na přechodu
Odpovědnost provozovatele má podle poslanců vyřešit poukazy řidičů na osobu blízkou při spáchání některých přestupků. Senátoři namítali, že úprava by mohla být protiústavní. Zároveň však poslanci zapomněli v zákoně na přednost některých vozidel, takže policejní, hasičské a záchranářské vozy budou muset zastavovat před přechodem. Předloha míří k podpisu prezidentovi, nicméně vzápětí bude podle některých poslanců následovat novela právě novelizovaného zákona.
Za podpory komunistických poslanců byl zamítnut senátní návrh novely silničního zákona, který ponechával institut osoby blízké. Poslanci, kteří poslaneckou novelu schválili, jsou přesvědčeni, že v přestupkovém řízení provozovatelé vozidla zneužívají možnosti odvolat se na osobu blízkou, kterou nemuseli v řízení jmenovat, ale tím se také vyhýbali pokutě.
Senátní návrh ovšem upravoval poslanecké znění zákona, v němž bylo zapomenuto na přednost v jízdě pro vozy záchranné služby, hasičské a policejní vozy. Někteří sociální demokraté nad postojem komunistických kolegů kroutili hlavou. „Hlasovala jsem samozřejmě pro senátní návrh," řekla pro ParlamentníListy.cz Hana Orgoníková (ČSSD).
Stejně tak Milada Emmerová (ČSSD), která je „civilní" profesí lékařka, je překvapená. „Nerozumím tomu, u všech těchto vozů přece jde o minuty, ne-li o vteřiny," konstatovala. Upozornila také, že je to další zvýšení nároku na pozornost řidiče. „I tak to nemají jednoduché v provozu, a teď ještě toto," dodala Emmerová.
Připomeňme, že dojezd sanitek se v novele zákona o zdravotnických službách zvýšil na 20 minut. Podle některých poslanců však ani tento čas nemusí být dostačující.
Senátní návrh je nutné přijmout jako celek, vysvětlují komunisté
Postoj komunistů vysvětlil pro ParlamentníListy.cz komunistický poslanec Pavel Hojda. „Hlasovali jsme proti senátní verzi proto, že jsme přesvědčeni, že se institut osoby blízké velmi zneužívá," řekl poslanec. Podle něj není problém, aby někdo z poslanců přišel s novelou, která by vozům přednostní průjezd umožnila. „Důležité však bylo schválit odpovědnost provozovatele vozidla," konstatoval. Podle něj byl problém v tom, že hlasování o vráceném senátním návrhu umožňuje pouze celkové hlasování - buďto senátní verzi přijmout jako celek, nebo zamítnout. „Prostě, buď všechno, nebo nic," řekl redakci Pavel Hojda. Věří však, že poslanci záhy přijdou s novelou, která přednost vozům záchranného systému vrátí.
Komunisté tak dali přednost verzi, u níž někteří sociální demokraté uvažují o podání stížnosti k Ústavnímu soudu, a to v případě institutu osoby blízké. Podle Jeroným Tejce (ČSSD) by se mohlo jednat „o umenšování práv občanů".
Policisté by dali přednost zásahovým vozům před přestupkovým řízením
Redakce se dotázala několika policistů, co o rozhodnutí sněmovny soudí. „Zloději, lupiči a další zločinci na přechodu rozhodně nezastaví," konstatoval jeden z nich. Další upozornil na to, že se rychlost hasičských a záchranných vozů sníží, protože bez přednosti v jízdě nejsou řidiči zásahových vozidel chráněni v případě, že jim někdo vstoupí na přechod, takže řidiči ve vysoké rychlosti by nebyli schopni zastavit. „Budou tak muset snížit rychlost, což nutně zvýší čas dojezdu, a to už může jít o život," dodal. Tomuto ustanovení by všichni dotázaní policisté dali přednost před přestupkovým řízením.
Ve hře je také zásadní novela silničního zákona, kterou připravuje ministerstvo dopravy. Ta by také mohla napravit nedostatky stávajícího zákona. Zatím je však ještě stále na ministerstvu, takže potrvá několik měsíců, než bude schválena.
ParlamentníListy.cz
Zdroj: ParlamentníListy.cz