Přeskočit na obsah

Zprávy z chytré ordinace: více času na pacienta i komfort pro lékaře

Na první pohled to vypadá jako v jiných ordinacích. V čekárnách sedí pacienti, po chodbách pobíhají sestry. To, že Psychosociální centrum Přerov patří mezi zařízení, která využívají chytré online systémy, hned tak člověk nepozná. Naznačit to mohou snad jen sestry a lékaři, kteří nemusí přenášet stohy desek z ordinace do ordinace. Všechna data jsou totiž uložena v počítači. A propojena tak, aby je mohli lékaři z různých ambulancí mezi sebou sdílet. „To je samozřejmě obrovská výhoda. My máme v centru psychologii, psychiatrii, provozujeme denní stacionář, terénní péči a je pro nás velmi důležité mít informace mezi jednotlivými sekcemi provázané,“ říká manažerka centra Kateřina Dočkalová.

Psychosociální centrum Přerov zajišťuje lidem s duševními poruchami komplexní péči, léčí všechny věkové skupiny a kromě diagnostiky a léčby samotné se zaměřuje i na rehabilitaci. Velký důraz se v centru klade na psychoterapeutickou léčbu, nikoliv jen farmakoterapii. Jeho zakladatel Juraj Rektor je přesvědčen o tom, že elektronizace je budoucností zdravotnictví. Už pár let tak centrum využívá ambulantní informační systém WinMed®² od společnosti Plus4u Medical. Online kartotéka patří podle Dočkalové k největším výhodám systémů, práci usnadní a zejména ji urychlí. O úspoře času mluví všichni oslovení lékaři.

Rychlejší vyúčtování

Online řešení umožňuje pacienty třídit a filtrovat podle různých kritérií, do karty pacienta lze ukládat elektronické laboratorní výsledky nebo připojovat dokumenty k nálezům. „Vidíme hned historii člověka, pracuje se nám s tím velmi snadno. Velkou výhodou je třeba i napojení na externí programy – například Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Lékař je tak schopen si ověřit, zda je lék, který zrovna pacientovi píše, dostupný v lékárnách. Nebo AISLP – ten umožňuje zjistit nově registrované léčivé přípravky a změny v registracích,“ popisuje Dočkalová. Stejně tak se k lékaři téměř okamžitě dostanou výsledky z laboratoří, nemusí tedy čekat na písemné zaslání. Systém poskytuje také číselníky pojišťoven se seznamy výkonů, usnadňuje vyúčtování, nabízí i přehled o fakturách. „Administraci financí vnímám jako jednu z největších výhod,“ popisuje zase lékařka Ludmila Fialová.

Na pacienty takové systémy žádnou zátěž nepřenášejí. „Vyhovuje mi, že mi chodí upozornění na objednání, vidím, že lékař na mě má čas, nemusí dohledávat potřebné informace po ordinaci,“ popisuje pětatřicetiletý František, jehož lékař ambulantní systém využívá. „Bál jsem se, že se budu muset někam registrovat, ale nikdo po mně nic nechtěl,“ říká František. Jakékoliv urychlení, ať už při objednání, léčbě nebo při vydávání receptu vítá. „My jsme eRecept začali využívat okamžitě. Tu prodlouženou lhůtu jsme nevyužili. A všichni jsou za něj dnes moc rádi, bez toho bychom pandemii vůbec nezvládli,“ dodává ještě Dočkalová.

Intuitivní systém

Na pár kliknutí lékař také zjistí, jestli si pacient vyzvedl vydané recepty, což může být u některých pacientů se závažnými duševními poruchami obzvláště důležité.

Lékaři, kteří systém začnou nově využívat, obvykle nemají problém s jeho pochopením. Mladší generace mu porozumí ihned, ti starší občas pomoc potřebují. „Ale to není problém. Průvodní školení děláme sami. A když něco nevíme, zavoláme firmě, která nám systém poskytuje a oni to vyřeší na dálku. Buď po telefonu, nebo online. Dokážou se vzdáleně připojit a ukážou nám přímo řešení nebo daný problém,“ vysvětluje Kateřina Dočkalová.

Online řešení podle ní není úplně levná záležitost, ale vyplatí se vzhledem k ušetřenému času a pohodlí, které přináší.

Zdroj: Komerční sdělení

Sdílejte článek

Doporučené

Prevence a terapie srdečního selhání

23. 4. 2024

Srdeční selhání je heterogenní klinický syndrom různých etiologií, jehož diagnostika a léčba se v posledních letech značně posunula. „Vzhledem k…