Přeskočit na obsah

Logopedický software pro děti i dospělé

Speciální výukové programy Mentio jsou určeny především dospělým s poruchami řeči, které vznikly jako důsledek cévní mozkové příhody nebo úrazu hlavy, například při autonehodě. Další oblast využití se nabízí i u osob s degenerativním onemocněním nervové soustavy, například Alzheimerovou chorobou, nebo s lehkou formou mentálního postižení.

„Pro sedmdesátiletého člověka, který po mozkové příhodě najednou přestane mluvit, je tento stav fyzicky i psychicky velice náročný. Často upadá do depresí a musí se znovu učit číst – nejčastěji podle obrázkových knih pro malé děti, což přirozeně cítí jako další ponížení,“ řekla v úvodu své prezentace Mgr. Petržílková. Právě tento handicap má pomoci překonat výukový software založený na situacích z běžného života. Ten ostatně poslouží nejen dospělým pacientům po již zmiňovaných iktech, ale také starším dětem, zejména se sluchovým postižením, s opožděným vývojem řeči, autismem nebo specifickými poruchami učení.

Díky své struktuře a skladbě využívají software Mentio nejvíce kliničtí logopedi, ale také ostatní speciální pedagogové, kteří se zabývají nápravou specifických poruch učení, jazykových, řečových i kognitivních vad a rovněž poruch komunikace u dětí i dospělých. S výhodou je software používán také v rehabilitačních a neurologických odděleních, při ergoterapii, v denních stacionářích, ústavech sociální péče nebo domovech důchodců.

Rozmanité možnosti terapie

V současné době je k dispozici celkem šest modulů Mentio zaměřených na rozvoj řeči, zrakového vnímání a paměti. Terapeut může přizpůsobit skladbu cvičení požadavkům pacienta a může dokonce vytvářet vlastní sadu slov pro konkrétního člověka. Každý program má několik různých modifikací a stupňů obtížnosti.

Modul „Základní slovní zásoba“ je určen k procvičování cíleného pojmenování, čtení, psaní a ke kontrole výslovnosti. Obsahuje 446 obrázků (upravených digitálních fotografií) s doprovodnými texty, tematicky uspořádaných do několika okruhů. Cvičení jsou zaměřena také na opis slova, sestavování z písmen nebo výběr správného pojmenování z několika možností. Modul „Slovesa“ je zaměřen na tvorbu jednoduchých vět a dějových posloupností. Obsahuje 60 činností z běžného života, jako jsou například telefonování, otevírání dveří nebo vaření kávy. Ke každé činnosti lze přiřadit čtveřici obrázků, pomocí kterých lze sestavit odpovídající dějovou posloupnost. Program slouží především ke stimulaci jednoduchého mluveného projevu, dále k nácviku globálního čtení, chápání časových souvislostí a vztahu příčina – následek.

Program „Nakupování“ si klade za cíl naučit uživatele poznávat hodnoty jednotlivých mincí a bankovek, chápat cenu věcí v obchodech, dále spočítat celkovou hodnotu nákupu a dokázat ji sestavit z peněz, které má uživatel k dispozici. Obsahuje cvičení, která jsou zaměřena na jednoduché početní operace, číselné řady nebo porovnávání cen, vždy dle zvolené úrovně obtížnosti. „Memory Management“ je soubor úloh určených k procvičení paměti. Jednotlivá cvičení jsou zaměřena zejména na trénink krátkodobé paměti, nácvik pozornosti a soustředění, porozumění psanému textu, dále na rozlišování číslic a tvarů, pochopení prostorových pojmů (nad/pod, vpravo/ vlevo) a rozvoj logického myšlení. Modul „Skládačky“ obsahuje 223 obrázků uspořádaných do sedmi tematických celků. Obrázky lze rozdělit na několik částí, které se po spuštění cvičení promíchají. Úkolem je složit obrázky do původní podoby. Program byl navržen tak, aby přispíval především k rozvoji zrakového vnímání včetně syntézy a posílení pravolevé orientace.

Nejnovější modul „Hádanky“ obsahuje úkoly zaměřené na porozumění textu a rozvoj logického myšlení. Každá hádanka je charakterizována třemi větami. Cílem je přečíst si (nebo poslechnout) zobrazené texty a zjistit, co popisují.

Využití doma i ve škole

Všechny programy Mentio samozřejmě umožňují zhodnocení výkonu pacienta podle jednotlivých úkolů, poskytují informace o průběhu cvičení a míře úspěšnosti. Terapeut také může volit specifické parametry dané pro jednotlivé moduly, nastavovat citlivost myši a také tisknout pracovní listy či obrázky. „V současné době využívá naše programy asi 250 pracovišť z celé České republiky. Mimo zdravotnická zařízení je lze použít také jako stimulační a motivační prostředek na prvním stupni základních škol, ve školách pomocných a speciálních, popřípadě v domácím prostředí jako doplněk učiva či cílené terapeutické péče,“ uvedla M. Petržílková.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 14/2007, strana B4

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené