Přeskočit na obsah

Při rozhovoru s pacienty může být vodítkem dotazník

Komunikace zdravotníků s pacienty nabývá na důležitosti v situaci, kdy se pacienti mohou podílet na rozhodování o dalším postupu své léčby. Vodítkem zdravotníkům může být dotazník, který byl ověřen v pilotním projektu ve třech dialyzačních střediscích sítě B. Braun Avitum. O výsledcích průzkumu za pomoci tohoto dotazníku jsme hovořili s MUDr. Hanou Novotnou, primářkou dialyzačního střediska Nusle.



 

  • Paní doktorko, co vás na výsledcích překvapilo z pohledu zdravotníků?

 

Z pohledu zdravotníků to byl velmi pozitivní přístup k tématu, snaha komunikovat, protože pro nás zdravotníky je velmi obtížné přijmout fakt, že léčba selhává, že pacient se dostává do terminálního stadia. Pacienty máme na dialýze třikrát týdně čtyři až pět hodin třeba dvacet let, tak jsou tam velmi emotivní vztahy mezi personálem a pacienty.



 

  • Zdravotníci se v komunikaci o konci života neškolí?

 

Zdravotníci nejsou v těchto komunikacích příliš školeni, je pro ně velmi těžké komunikovat na téma ukončení léčby a konce života. Uvítali, že mají dotazník, který je nutí k rozhovoru. Dotazník pacienti nevyplňovali sami, ale se sestřičkou nebo přítomným ošetřujícím personálem, protože i pro pacienty bylo těžké se vyjádřit.



 

  • Jak přistoupil k vyplňování dotazníku personál?

 

Velmi aktivně, sám s pacienty nad dotazníkem komunikoval. Je to úleva pro pacienta i zdravotníka, že má nástroj, kdy na toto téma mohou komunikovat, aniž by musel zdravotník jen tak přijít za pacientem s návrhem, že si budou povídat, jak to bude, až to s ním bude špatné. To je technicky složité, ale když mají dotazník, pacient nad otázkami přemýšlí, čte si je, ptá se sestry, jak je otázka myšlena, rozvine se diskuse a je to úleva pro všechny, že mají nástroj pro komunikaci. Překvapující pro mě bylo, že tam, kde byli pacienti mladší, byla návratnost dotazníků nižší. Začala jsem nejprve ve středisku se staršími pacienty, od nich byla téměř stoprocentní návratnost vyplněných dotazníků. Ale tam, kde byli pacienti mladší, stavěli se k tomu, že o tom komunikovat nechtějí, že nechtějí řešit, zda se při selhávání léčby rozhodnou pro její ukončení.



 

  • Možná mladší pacienti vidí spíše optimistické řešení, že transplantace jim pomůže?

 

Ano, my ale víme, že to je nereálné, že i na středisku, kde jsou mladší pacienti, část z nich má medicínskou kontraindikaci a do transplantačního programu zařazeni být nemohou. Bylo tam vidět, že dotazníků se vrátilo málo. Personál je pacientům rozdal, ať je vyplní, jestli chtějí, a víc se o tom pacienti s personálem bavit nechtěli.



 

  • Počítáte s tím, že poskytnete dotazník i dalším střediskům?

 

To není problém. Udělali jsme to v zásadě jako pilotní projekt. Chtěli jsme vědět, jak se k tomu všichni postaví. Prezentovali jsme dotazník a první výsledky na letošním nefrologickém kongresu a také na 49. partnerském dni České nefrologické společnosti. Kdo bude dotazník chtít, není problém ho od nás získat. Ale myslím si, že to byly tak základní věci, na které jsme se ptali, že každý si může vytvořit něco podobného sám, pokud na to téma komunikovat chce. Naším dotazníkem se může inspirovat.

Zdroj: MT

Sdílejte článek

Doporučené

Den vzácných onemocnění 2024

28. 3. 2024

Jde o několik pacientů s konkrétní diagnózou. Avšak je již známo přes 10 000 klinických jednotek a jedná se o miliony pacientů. Česko patří k zemím s…