Přeskočit na obsah

VZP spouští novou službu elektronické komunikace s lékárnami

Chybné recepty se odhalí snáz

První lékárny mohou od února testovat novou službu elektronické komunikace Všeobecné zdravotní pojišťovny. Nový informační kanál největší zdravotní pojišťovny v ČR umožní lékárnám okamžitě ověřit správnost receptů, a zamezit tak případným pozdějším komplikacím při jejich vyúčtování.

Na podmínkách zavedení nové služby se 15. ledna na společném jednání dohodli ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR MUDr. Pavel Horák, CSc., MBA, a prezident České lékárnické komory Mgr. Stanislav Havlíček.

U pacientů, kteří si přijdou vyzvednout lék na předpis, budou moci lékárníci okamžitě zjistit, zda a u jaké pojišťovny mají platné zdravotní pojištění, a dále ověřit správnost údajů o zdravotnickém zařízení, které recept vystavilo, včetně platnosti jeho smlouvy se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.

Nová elektronická služba je založena na automatické on-line komunikaci informačního systému VZP ČR přímo s počítačem, resp. informačním systémem lékárníka. „Služba lékárníka nijak nezatíží. Stačí, když rutinně zadá recept do svého vlastního lékárenského systému - a ten se přímo automaticky dotáže informačního systému VZP na platnost pojištění pacienta i smlouvy předepisujícího zdravotnického zařízení,“ vysvětlil ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny P. Horák.

Podle prezidenta České lékárnické komory Stanislava Havlíčka má nový komunikační kanál hlavní výhody v ušetření zbytečných výdajů lékáren. „Kvůli receptům s chybnými údaji lékárny přicházejí o peníze. Pojišťovny nemohou platit za recepty, které jsou vystaveny na neexistujícího pojištěnce nebo pacienta bez zdravotního pojištění. Komplikace také nastává, když recept vystaví zdravotnické zařízení, které nemá s pojišťovnou pacienta uzavřenou platnou smlouvu,“ uvedl Havlíček.

Automatický komunikační kanál tak usnadní lékárnám práci a zároveň ušetří peníze, protože pomůže předcházet zpožďování plateb za opravované recepty, či dokonce jejich neproplacení. Recepty s chybnými údaji tvoří až jedno procento všech receptů, které VZP dostává od lékáren k proplacení.

Nová služba bude v pilotním projektu nejprve nasazena u vybraných lékáren v testovacím provozu, během kterého bude její fungování doladěno. Na základě dohody zástupců lékárníků a pojišťovny pak budou společně nastaveny přesné procesy a návody, jak s chybnými recepty zacházet. K rutinnímu využívání lékárnami bude služba připravena v květnu tohoto roku. Lékárny, které by chtěly provoz otestovat a zapojit se do pilotního projektu, se mohou hlásit už nyní prostřednictvím VZP či komory. Jedinou technickou podmínkou je lékárnický program či informační systém pracující v operačním systému Windows - staré aplikace běžící pod DOS tuto automatickou službu nepodporují. Systém vyvíjí největší dodavatel informačních systémů pro lékárny, kterému v současné době přísluší asi třetina trhu v ČR. Řešení však je podle dohody VZP i ČLnK postaveno na principu otevřeného kódu, který bude k dispozici i konkurenci, aby byla služba dostupná co největšímu počtu lékáren.

Nově zaváděný systém elektronické komunikace se zároveň nemá omezit pouze na lékárny. „V budoucnu bychom rádi tuto službu rozšířili kromě lékáren i na další druhy zdravotnických zařízení a ostatní partnery pojišťovny, např. finanční úřady, zaměstnavatele či pracovní úřady,“ nastínil další plány P. Horák.

vzp

* Všeobecná zdravotní pojišťovna dnes registruje až jedno procento chybných receptů. Za 1. až 3. čtvrtletí roku 2007 proplatila VZP z veřejného zdravotní pojištění 40,6 milionu receptů v celkové hodnotě téměř 16 miliard korun.

* V naprosté většině jde právě pouze o formální chybu v údajích na receptu. Nejčastější chybou je nesprávně uvedené identifikační číslo zdravotnického zařízení, které recepty vystavuje. VZP proto apeluje především na lékaře, aby byli při vystavování receptů pozornější a pečlivější.

* Další z nejčastějších chyb je špatně uvedená pojišťovna pacienta či jeho rodné číslo. VZP proto upozorňuje všechny pacienty, aby nezapomínali hlásit svým ošetřujícím lékařům veškeré změny, zejména pokud jde o změnu zdravotní pojišťovny.

* Pouze v malém počtu případů zdravotní pojišťovna zjistila, že údajný pojištěnec neměl platné zdravotní pojištění, a prokazoval se tedy neplatnou kartičkou pojištěnce. Tento případ nejčastěji nastává u zahraničních pracovníků, kteří byli v České republice zaměstnáni, ale se zaměstnáním skončila i platnost jejich zdravotního pojištění.

Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 2/2008, strana Ph2

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené