Z farmaceutické společnosti APOTEX se nově stává AUROVITAS
O významných změnách na trhu generických léčiv hovoří ředitelka společnosti Aurovitas MUDr. Martina Antenová, MBA.
- Akvizice Apotex–Aurovitas, z jakého důvodu k ní došlo a co to pro obě společnosti znamená?
Ve farmaceutickém průmyslu jsou akvizice trendem poslední dekády. Ukázalo se, že jde o účinný způsob, jakým lze v krátkém čase posílit pozici společnosti na vybraném trhu.
Apotex se po úmrtí svého zakladatele a majitele před dvěma lety rozhodl změnit svou strategii a zaměřil se primárně na severoamerický trh. V té době zároveň Aurobindo Pharma, která vlastní společnost Aurovitas, hledala příležitost, jak posílit svou pozici v Evropě.
Díky akvizici evropských poboček Apotexu Aurobindo Pharma rozšířila výčet zemí, ve kterých působí v Evropě, z devíti na jedenáct, vstoupila tímto krokem nově na trh v České republice a Polsku a zároveň posílila své pozice ve Španělsku, v Belgii a v Nizozemsku.
- Říkáte, že Aurobindo naplňuje své strategie prostřednictvím akvizic – jakou další významnou akvizici v rámci Evropy byste zmínila?
Další významnou akvizicí společnosti Aurobindo Pharma byla akvizice západoevropských divizí společnosti Actavis v roce 2014, díky níž Aurobindo Pharma vstoupila na trhy sedmi evropských zemí a získala tak široké portfolio firmy Actavis. Stala se tak významným hráčem v regionu.
- Jaké největší změny s sebou spojení evropského Apotexu a Aurobinda přinese?
Díky akvizici vzniká nyní v České republice pod novým jménem Aurovitas, ale na pevných základech společnosti Apotex, jedna z rychle se rozvíjejících farmaceutických společností v oblasti prodeje generických léčiv.
Tímto strategickým krokem se naší společnosti otevírají nové možnosti s cílem být silnějším a atraktivnějším partnerem pro zákazníky na českém trhu. Aurovitas, jako součást skupiny Aurobindo, patří globálně mezi top 10 společností na trhu v oblasti prodeje generických léků a působí již na více než 155 trzích po celém světě.
Díky fúzi nový subjekt využívá silných stránek obou společností: na jedné straně spolehlivost, efektivitu a silné postavení společnosti Apotex na českém trhu a na straně druhé dynamiku, rozvoj a komplexnost, s níž vždy společnost Aurovitas vstupuje na nový trh.
- Co to reálně znamená pro společnost Apotex (ČR) a co mohou zákazníci očekávat od budoucího vývoje?
Akvizice přináší Apotexu ČR především know‑how společnosti Aurobindo/ Aurovitas, rozšířené možnosti a stabilitu nadnárodní společnosti; Apotex se stává součástí mnohem větší a globálnější organizace s dlouhodobými zkušenostmi ve výzkumu a vývoji, vysokou kvalitou výroby a širokými znalostmi v oblasti obchodu a marketingu.
Změna s sebou přináší výrazný rozvoj české pobočky – ať už se to týká provozních záležitostí od rozšiřování skladových kapacit pro nové produkty až po zvyšování počtu zaměstnanců. Zároveň přináší i nové strategické vize, myšlenky a cíle. Portfolio Apotexu se díky akvizici výrazně rozroste.
- Jak široké je portfolio společnosti Aurobindo/Aurovitas v evropských zemích?
Firma Aurovitas systematicky rozvíjí své portfolio. Například v Portugalsku společnost prodává více než 285 léčivých přípravků. V Čechách se také očekává výrazný nárůst počtu generických léků napříč různými indikacemi a segmenty trhu.
- Apotex byl dosud na českém trhu vnímán jako důležitý hráč v oblasti prodeje volně prodejných léků, zdravotnických prostředků, ale i doplňků stravy – jakým směrem se bude Aurovitas ubírat v této oblasti?
Oblast volně prodejných léků je důležitým pilířem prodejů Aurovitas v České republice – podílí se na nich více než 50 procenty. Prodáváme velice známé a populární značky jako Hemagel, doplňky stravy Colafit a mnoho dalších.
Momentálně nás velice těší, že se právě nyní vrací na evropský trh Hemagel Procto – zdravotnický prostředek k podpoře hojení poranění v oblasti konečníku. Pacienti s fisurami a hemoroidy budou mít v lékárnách brzy opět k dispozici komfortní přípravek ve formě čípků, jehož účinek je potvrzen novou klinickou studií.
- Jedním z trendů současné farmakoterapie je využívání fixních kombinací jako nástroj pro zlepšení adherence pacientů. Jak na tento trend bude reagovat vaše společnost?
Fixní kombinace mají stejně jako monokomponentní přípravky ve farmakoterapii své místo a naše společnost s nimi samozřejmě ve svém portfoliu počítá. V blízké době máme v plánu uvést na český trh řadu fixních kombinací především v oblasti kardiologie, urologie a pneumologie.
Zdroj: MT