Přeskočit na obsah

Usnesení z jednání zástupců Akademických senátů lékařských fakult

Zástupci Akademických senátů lékařských fakult Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, Univerzity Palackého, Univerzity obrany a Univerzity Komenského se sešli v pražském Karolinu, kde vyslechli informace představitelů MZ ČR a MŠMT ČR týkající se změny ve specializačním vzdělávání lékařů a v organizaci vysokoškolského vzdělávání.

Další částí programu byla diskuse o vytvoření etických kodexů učitelů a studentů LF. Na závěr jednání přijali následující usnesení:

1) Zástupci Akademických senátů konstatují, že současný systém specializačního vzdělávání lékařů v ČR (zejména v některých odbornostech) včetně finančních podmínek je nevýhodný jak pro mladé lékaře, tak pro jejich zaměstnavatele a v konečném důsledku i pro pacienty. Akutně tak vzniká riziko nedostatku lékařů-specialistů v určitých oborech. Zástupci Akademických senátů podporují stanovisko, že o náplni a načasování společného kmene rozhodují příslušné odborné společnosti a akreditační komise, přičemž trvání jeho základní části by mělo být maximálně 12 měsíců. Zároveň doporučují větší zapojení lékařských fakult do organizace a správy zejména obecné části tohoto vzdělávání (tzv. "kmeny") s cílem zvýšit jeho efektivitu a zajistit věcnou návaznost na pregraduální výuku klinických oborů.

2) Návrh změn terciárního vzdělávání, který by omezoval samosprávu vysokých škol a jejich fakult, je v rozporu s principy autonomního řízení akademických institucí zavedených po roce 1989 a ohrožoval by akademické prostředí politizací. Zástupci Akademických senátů se shodli na tom, že v zájmu zachování kvality vzdělávání by měl být proces akreditování studijních programů transparentní a stávající pravidla pro udělování akreditací by měla být zpřísněna.

3) Zástupci Akademických senátů podporují vytvoření Etických kodexů učitelů a studentů lékařských fakult v ČR.

4) Zástupci Akademických senátů považují společná setkání za přínosná a budou v nich pokračovat.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené