Přeskočit na obsah

Ad: Čas sluhů, dluhů a protimluvů - MT 19/2011, str. B6

Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR konstatuje, že je překvapena účelovou rétorikou Zájmového sdružení CzechMed, České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků (dále jen „CzechMed“), která na některých místech přechází až v účelové uvádění lživých a zavádějících informací. Pojetí komentáře MUDr. Miroslava Paláta, MBA, zveřejněného na stránkách MT, vnímáme jako čistě osobní útok, čemuž odpovídá i forma, která nemá evidentně za cíl objektivně formulovat fakta, ale rádoby vtipným pojetím s účelově volenými ilustracemi a zjednodušeními očernit VZP ČR.

 K otázce VZP ČR jako takové lze pouze uvést, že VZP ČR je zřízena zákonem č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, a její statut je nezpochybnitelný. V případech stanovených zákonem samozřejmě správní řízení realizuje (např. řízení podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím), nicméně v CzechMedem zmiňovaném segmentu zdravotnických prostředků si tuto roli nemůže a nechce nárokovat, ani si ji nikdy dříve nenárokovala, jak CzechMed účelově tvrdí.

Číselník VZP–ZP je databází zdravotnických prostředků (úhradovým katalogem VZP ČR), jejímž správcem je VZP ČR a na základě které realizuje úhradu této konkrétní zdravotní péče pro své pojištěnce. Z tohoto důvodu je VZP ČR plně oprávněna touto databází disponovat a její obsah doplňovat tak, aby poskytla svým pojištěncům odpovídající zdravotní péči při zachování podmínek daných zákonem (konkrétně zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění). VZP ČR nikdy nezaujímala stanovisko, že se jedná o „nepostradatelný proces tvářící se jako správní řízení“, neboť k takovému typu správního řízení VZP ČR nemá ze zákona oprávnění, což CzechMed jistě dobře ví, a tak opět pouze deklaruje účelovost své zprávy.

Účelovou lež CzechMed používá, když mluví o § 15 zákona o veřejném zdravotním pojištění a dlouze přemýšlí o „ekonomicky nejvýhodnější variantě zdravotnického prostředku“, když se pokouší tento zákon citovat. Zákon ovšem samozřejmě nezná velmi nepřesný pojem „ekonomicky nejvýhodnější varianty“, ale používá poměrně přesné označení „varianta nejméně ekonomicky náročná“. V tomto pojetí je dikce zákona jasně srozumitelná, a kdyby cílem CzechMedu nebylo poškození jména VZP ČR, citoval by zákon jistě správně.

K velmi účelové ilustraci u pacientů čekajících na implantaci plicní chlopně musíme především uvést všechny informace a nikoli pouze některé pečlivě účelově vybrané: použití zmiňovaného zdravotnického prostředku samozřejmě není jedinou možnou léčbou těchto pacientů, jde pouze o formu provedení zákroku. V případech, kdy se jedná o jedinou možnou zdravotní péči, ji VZP ČR uhradí na základě § 16 zákona o veřejném zdravotním pojištění vždy, bez ohledu na uvedení či neuvedení jakékoli položky v Číselníku VZP–ZP. Ve zprávě CzechMedu je zmiňován zdravotnický prostředek, jehož jediný dodavatel v tomto případě nebyl schopen/ochoten po dobu půl roku doložit VZP ČR zákonem stanovené podklady tak, aby mohl být do Číselníku VZP ČR vložen. Jde přitom o jediného dodavatele, jednoho z členů CzechMedu, a účel celé zprávy CzechMedu je tak víc než zřejmý.

V neposlední řadě je třeba připomenout, že takzvaný stop stav byl aplikován již v minulosti a tehdy (zřejmě s ohledem na jiné osobní poměry činovníků CzechMedu) žádné připomínky CzechMed neměl.

Přikládáme vyjádření ke stop stavu jako takovému:

Toto dočasné pozastavení příjmu žádostí o zařazení zdravotnických prostředků do Číselníku VZP–ZP není vyhlášeno na nijak extrémně dlouhé období, jde víceméně o vynechání jednoho pravidelného období zařazování, a to výhradně z níže uvedených důvodů. V dalších zařazovacích obdobích budou realizované změny generovat snazší pozici všem zúčastněným (a tedy i úsporu času a administrativy).

Samotná revize Číselníku VZP–ZP bude v konečném důsledku prospěšná pro všechny zúčastněné strany. Dojde k výraznému „zeštíhlení“ této databáze, čítající desítky tisíc položek, a tím k její větší přehlednosti, větší vzájemné porovnatelnosti stejných zdravotnických prostředků a snazší orientaci v této unikátní databázi – a to jak ze strany firem, preskriptorů a jiných podnikatelských subjektů, tak v konečném důsledku i pojištěnců. Ambicí této databáze zcela určitě není suplování dodacích listů tak, jak je některými dodavateli zdravotnických prostředků v současnosti chápána. I s ohledem na mohutnost celé této databáze jsme přesvědčeni, že už v současné době obsahuje veškerou dostupnou zdravotní péči (v rámci segmentu zdravotnických prostředků) a pozastavením vstupu nových zdravotnických prostředků do Číselníku VZP–ZP není ohrožena dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce VZP ČR. Naopak, související revize Číselníku VZP–ZP pomůže racionalizovat preskripci zdravotnických prostředků, a tím i racionalizovat výdaje při zachování kvalitní zdravotní péče. Rovněž s ohledem na frekvenci uvádění skutečně zásadních inovací v oblasti zdravotnických prostředků významným způsobem ovlivňujících nabízený přínos pro pacienta je délka trvání stop stavu zcela zanedbatelnou.

Zmíněný proces v žádném případě neomezuje jakoukoli firmu na českém trhu v jejím podnikatelském záměru – VZP ČR není složkou výkonné moci státu, není regulátorem ze zákona, tedy nemůže nijak ovlivnit vstup jakéhokoli výrobku jakékoli firmy na český trh. VZP ČR financuje zdravotní péči svým pojištěncům a spravuje prostředky veřejného zdravotního pojištění svých pojištěnců (tedy zhruba 63 % populace). Je tedy ponechán i v případě výdajů pouze z prostředků veřejného zdravotního pojištění prostor pro zdravou konkurenci.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Britská NHS vyrazila do boje proti HPV

12. 8. 2025

Britská Národní zdravotní služba (NHS) naléhavě žádá statisíce mladých lidí, kteří dosud nepodstoupili očkování proti lidskému papilomaviru (HPV),…