Přeskočit na obsah

O rozhodování v informační asymetrii

V nejsvízelnější situaci se ocitnou dva lidé, kteří rozhodují o určitém problému a mají nesymetrické informace. Za analýzu tohoto rozhodování v informační asymetrii byla nedávno udělena dokonce Nobelova cena za ekonomii.

Právě vztah lékař a pacient bývá považován za velmi asymetrický. Lékař má odborné vzdělání a určuje diagnostické a léčebné postupy. Pacientovi často nezbývá než svému lékařovi důvěřovat. Tradiční medicína byla založena na důvěře pacienta v lékaře. Můj lékař mne chce vyléčit a dává mně dobrý lék. V moderní medicíně se snažíme pacientovi situaci vysvětlit a klíčová rozhodnutí by měl učinit informovaný pacient sám. Realita české a možná celé evropské medicíny je však jiná. Lékař někdy nerozhoduje jen podle odborných znalostí. Léčba má dnes obvykle více alternativ a pacient nemá tušení, že v rozhodování je někdy důležitý křupající sníh na ledovci nebo zážitek ze safari − jak již delší dobu opakovaně rozebírají naše média. To jsou jistě hlediska extrémní, častěji však hrají svou roli i další faktory.

Provize z prodeje je legitimní ve všech oborech lidské činnosti a medicína nemůže být výjimkou. Důležité jsou 3 věci: Musí být veřejná, nemůže být daňovým únikem a nesmí vést k informační asymetrii. Volbu vhodné léčby nemůže ovlivňovat, když jde o léky se shodným účinkem a když kontakt lékaře s příslušnou firmou je veřejný. Často se však provize skrývá za klinickou studií.  

Postmarketingové studie mají nulovou vědeckou hodnotu. Lékař „náhodně“ vybere lék a o průběhu léčby vyplňuje čtverečky v dotazníku. Práce je spojena s odměnou a její výše je úměrná ceně léku a počtu „zkoumaných“ pacientů. Na rozdíl od klasických klinických studií, které jsou jasně definovaným vědeckým postupem, realizovaným se souhlasem pacienta, nemá postmarketingové sledování obvykle jasný výběr pacientů a nepřináší reprodukovatelné výsledky. V řadě zemí tyto studie nesmějí být prováděny.

Čím je menší trh, tím je větší snaha po zadávání postmarketingových studií. Malý počet firem si tržně více konkuruje a volí aktivnější postupy.

Je přitom zřejmé, že pokud by byl jeden lék prokazatelně lepší než stejný lék od jiného výrobce, nepochybně by byl celosvětově používán právě on.

Samozřejmě existují i další, pacientovi neznámé příčiny asymetrie v rozhodování. Například paušály na léčbu, kdy pacient nemá tušení, že jeho nárok vyčerpal jiný pacient. Rovněž celý trh potravinových doplňků a reklama na ně jsou příkladem, kdy jsou pacientovi často podávány nevěrohodné informace. V očích pacienta vědecká a důvěryhodná instituce, jakou je lékárna, ho láká na potravinové doplňky k redukci hmotnosti, k poklesu glykémií a k dosažení dalších pro pacienta lákavých cílů.

Je vůbec z této pasti v naší medicíně cesta ven? Přísný zákon nebo policejní stát by jistě dokázal tyto nešvary uhlídat. Pravděpodobně by to již nebylo rozhodování v informační asymetrii, ale nebylo by to vůbec žádné rozhodování. Šlo by o důsledné respektování a kontrolování guidelines a marketing by byl cílen na ty, kdo o nich rozhodují.

Asymetrii vztahu lékař a pacient určitě ovlivňují i ti, kdo se soustavně v tisku vyjadřují proti kontaktu lékařů s farmaceutickými firmami. Významná role farmaceutických firem ve vzdělávání zdravotníků je totiž nezpochybnitelná a naopak žádoucí.

Existuje však i jiná cesta, a to informovaný pacient a informovaná veřejnost. Na jedné straně aktivní novinář, který dokáže věci odhalovat a napravovat, a na druhé straně pacient, jenž je zorientován a oslovován nejen reklamou na neúčinné potravinové doplňky, ale i reklamou na léky na předpis podobně, jako je tomu v zámoří.

Pacient se dozví, že nový lék existuje, může se na něj aktivně ptát a může si informace ověřovat. Informovaný pacient je schopen vyvést rozhodování z asymetrie a rozetnout ten začarovaný kruh, který začíná u akcesorních pohnutek v indikacích léků a končí v lepším případě zbytečnou publikací postmarketingové studie ve zbytečném českém časopisu nebo v horším případě zbytečnými převody z jednoho léku na druhý lék.

Škoda, že neumíme měřit nějaký index rozhodovací asymetrie v lékařském rozhodování. Možná by šel vypočítat na datech o spotřebě léků, možná analýzou článků v časopisech, možná sledováním zápisů jednání některých odborných společností, možná monitorováním haly letiště v Ruzyni, ale to by byl zase policejní stát. Není lepší ten vzdělaný a dobře informovaný pacient?

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené

Britská NHS vyrazila do boje proti HPV

12. 8. 2025

Britská Národní zdravotní služba (NHS) naléhavě žádá statisíce mladých lidí, kteří dosud nepodstoupili očkování proti lidskému papilomaviru (HPV),…