Přeskočit na obsah

Výzvy k reformě zdravotnictví

Před koncem minulého roku se uskutečnil kulatý stůl reformního týmu Ministerstva zdravotnictví ČR a zástupců veřejnosti s Dr. Tommym G. Thompsonem, bývalým ministrem zdravotnictví USA. Tommy G. Thompson je bývalý ministr zdravotnictví a sociálních věcí USA z let 2001 až 2005 a čtyřnásobný guvernér státu Wisconsin (1987 až 2001), kde úspěšně prosadil několik reformních postupů v oblasti sociální a zdravotní péče. V roce 1996 Thompson prosadil zákon nazvaný Wisconsin Works, který se stal mezníkem sociálního zákonodárství státu Wisconsin a jako vzor pro reformy v sociální oblasti posloužil i v jiných státech USA. Program vyžaduje po nezaměstnaných příjemcích sociálních dávek účast na veřejně prospěšných pracích, a zároveň jim a jejich rodinám poskytuje přístup k zdravotní péči, jízdné ve veřejné dopravě a rekvalifikační programy. Po zavedení programu poklesl počet příjemců sociálních dávek o 90 procent. Během jeho působení vláda USA prosadila velmi významné změny ve financování zdravotních služeb (Medicare Modernization Act, 8. prosince 2003). V rámci těchto změn, uzákoněním daňově zvýhodněných účtů zdravotního spoření ve vazbě na zdravotní plány s vysokou spoluúčastí, začala éra zdravotní péče řízené spotřebitelem i v rámci federálních pojistných plánů. 

Přestože diskuse byla původně strukturována do čtyř základních témat mapujících cíle, metodiku a průběh zdravotnických reforem, jednotlivá vystoupení se vždy vracela k obecnému a specifickému tématu – těžkému a často neúspěšnému prosazování reforem v naší zemi.

Dr. Thompson opakovaně zdůraznil několik základních myšlenek, které ho provázely při jeho mnohaleté politické práci –

-         Jakákoliv změna v systému zdravotnictví je vysoce emocionální problém vnímaný ve společnosti velmi osobně.

-         Jakákoliv změna dotýkající se jednotlivce je vnímána velmi ostražitě a změna v systému poskytování zdravotní péče nadto s obavou, že známý postup, i když je nedokonalý, jehož rizika znám, bude nahrazen jiným, s riziky dosud pro mne neznámými.

-         Jakákoliv reforma, která není prosazována v souladu s většinou společenského a politického spektra, nemůže být z výše uvedených důvodů prosaditelná.

Dr. Thompson uvedl, že jeho reformy týkající se omezení dávek pro nezaměstnané či zavedení zdravotních plánů s vysokou spoluúčastí, které prosazoval jako republikánský guvernér či ministr zdravotnictví republikánské vlády, vždy předcházely a doprovázely akce s výrazným sociálním akcentem. Vždy se snažil o důvěru opozice tím, že podtrhoval sociální rozměr navrhovaných změn a malými kroky podporoval zájmy užších, ale vlivných sociálních skupin. Tím se mu podařilo změny, které je možno chápat jako pravicové, podporující individualitu a soutěž, prosadit i v prostředí s parlamentní státní či federální většinou demokratů.

Dr. Thompson nakonec na opakované otázky, jak se vám to povedlo, odpověděl velmi jednoduše – potřebujete heslo definující jasný jednoduchý cíl, který je obecně srozumitelný a přijatelný, musíte ho vysvětlit napříč společností a politickým spektrem, získat pro něj média, udělat mnoho příprav, omezit emotivní strach z jakékoliv změny na minimum.

Diskuse, která trvala déle jak dvě hodiny, velmi připomínala setkání v oblasti podnikatelské sféry ze začátku devadesátých let – máme dobré nápady, pilně pracujeme, víme, že používáme moderní metody – přesto se nám úplně nedaří. Ve výrobě a službách jsme se již naučili, že nejde jen o dobrý nápad, finance a píli – výsledek je vidět, až když se uskuteční prodej. Technokratický přístup pak může být nazýván arogancí, malou komunikativností, ale jde spíše o podcenění konečné a přitom nejdůležitější fáze projektu.

Celou situaci dokumentují dobře tři osobní zážitky – v březnu jsem se zúčastnil V. světového zdravotnického kongresu ve Washingtonu, to již byly známy konkrétní podoby českých reformních zákonů. Velmi prestižní mezinárodní fórum postupně diskutovalo o nejpalčivějších problémech, které se dotýkají rozvinutých zemí. Osobně jsem pociťoval hrdost na to, že jsem ze země, jež připravila postup, který tyto problémy řeší ve správné posloupnosti a intenzitě. Pak jsem měl možnost v červnu na půdě odborového svazu zažít malou konferenci o sociálních otázkách EU, které se zúčastnili zástupci zemí EU, několik z nich stálo u zdravotních reforem v Británii či Nizozemsku. Se zájmem vyslechli referát o našich plánech a byli zdrženliví, byli zaskočeni odvahou. A nyní na podzim jsem si na shromáždění v Americkém středisku vzpomněl na rozhovor s Petrem Pažitným, poradcem bývalého ministra zdravotnictví Slovenska pana Rudolfa Zajaca. Na před pěti lety na položenou otázku, zda lze takový ojedinělý rozsah reforem prosadit, odpověděl – vím, že máme pravdu, když nás nepochopí, tak reforma nebude. Nepochopili, ale nebyla to jejich vina.

Bylo by krásné se po více než sedmnácti letech od doby, kdy proběhla první a zatím poslední reforma zdravotnictví (rozvolnění ústavů národního zdraví, zavedení pojištění a privatizace praxí), dočkat jasné jednoduché vize, politické shody a následného pochopení veřejností. A reforma by nemusela být třeba ani tak dokonalá jako ta nyní připravená, ale stravitelná. Vždyť občané si přece zaslouží změny, které povedou k větší účelnosti a lepšímu využití prostředků jak finančních, tak materiálních, ale zatím se bojí. Přejme a dopřejme jim nutné změny, ony totiž zachrání či prodlouží lidské životy. Najděme si nějaké jiné pole pro tvrdé politické boje, metod péče o zdraví je na to opravdu škoda.

Zdroj:

Sdílejte článek

Doporučené

Britská NHS vyrazila do boje proti HPV

12. 8. 2025

Britská Národní zdravotní služba (NHS) naléhavě žádá statisíce mladých lidí, kteří dosud nepodstoupili očkování proti lidskému papilomaviru (HPV),…