Přeskočit na obsah

Workshop o nemocničním lékárenství

Ještě před konferencí měli lékárníci všech nemocnic možnost vyplnit on-line dotazník, jeho vyhodnocení bylo tématem přednášky PharmDr. Martina Šimíčka z lékárny FN u sv. Anny v Brně. Dle informací SÚKL, pracuje v ČR 89 nemocničních lékáren, z nichž dotazník vyplnilo 57, což značí 64% návratnost dotazníku, dle slov dr. Šimíčka "byla návratnost naprosto úžasná".

Navíc data zaslalo všech 11 fakultních nemocnic a lékáren připravujících cytostatika odpovědělo 26 z 31, tedy 79 procent. Otázky se týkaly následujících témat: jak funguje objednávkový systém z klinik nemocnic, jak pracuje léková komise, jak je to s pozitivními listy, s finančními limity atd.

Dotazníkového šetření se zúčastnily z největší části lékárny krajských nemocnic (45 %), druhou velkou skupinou byly lékárny nemocnic fakultních (20 %), z hlediska počtu lůžek byly nejčetnější lékárny nemocnic s pěti sty a tisícem lůžek, počet lékárníků na lékárnu byl nejčastější zhruba tři až šest, totéž platilo pro farmaceutické asistenty, počet farmaceutů v oddělení HVLP byl nejčastěji jeden.

Níže uvádíme některé otázky, jež dr. Šimíček komentoval v rámci svojí přednášky. Kompletní výstupy dotazníku budou zpřístupněny na www.nemlek.cz.

Jakým způsobem se žádanky odesílají do lékárny?

Žádanku v elektronické podobě lze zasílat v rámci jednoho zdravotnického zařízení, jehož je lékárna součástí, tato forma je umožněna vyhláškou a SÚKL ji podporuje - většina lékáren (58 %) je skutečně zvyklá na žádanky v této podobě, písemně ji dostává 19 % lékáren. Obě možnosti ve 23 procentech.


Jaký software je využíván k tvoření objednávek?

Software používaný k objednávání by měl splňovat určité náležitosti, jako je generování formuláře z předchozích odběrů, zobrazení pozitivního listu a antibiotického listu, zobrazení alternativních přípravků, ceny přípravku, celkové ceny objednávky, sledování celkového čerpání kliniky ve vztahu k limitu stanovenému vedením nemocnice, eliminace skupin a přípravků "mimo limit" apod. Těchto systémů existuje celá řada a dotazníkovým šetřením se podařilo zjistit, že v jejich výběru nejsou lékárny vůbec jednotné, zároveň ukázalo, že dalších programů užívaných jednotlivými nemocnicemi je ještě mnohem větší počet s tím, že některé programy využívané v rámci jednoho zdravotnického zařízení často nejsou navzájem kompatibilní.

 

Zobrazuje se klinikám či oddělením skladová zásoba v lékárně?

Otázka je, zda uživatel potřebuje znát aktuální skladovou zásobu, když v současné době není problém získat chybějící přípravek od velkodistributorů v krátkém čase, 78 % klinik skutečně tuto informaci z lékárny k dispozici nemá.

Usnadňuje počítačový program tvorbu objednávky?

Je sice pravda, že 62 % nemocnic má systém usnadňující objednávku, což v praxi znamená ve 33 % předvyplněný formulář generovaný na základě odběrů z minulého období, v 19 % přednastavený formulář a jiným způsobem se tak děje v 10 %, nicméně stále 38 % musí formulář vyplňovat ručně.

Jak probíhá vyúčtování nákladů klinice?

Většina lékáren (67 %) má dva programy, lékárenský a objednávkový. Výhody jednoho systému zahrnují automatické načtení žádanky do výdejky, což znamená zjednodušení práce a zároveň to dává větší přehled objednávajícímu. Systém má však i své nevýhody, neboť je stejně nutné při záměnách hotový dodací list následně editovat, přesnější tak je přímé snímání čárových kódů z krabiček při výdeji, což dovolí i sledování šarží.

Kdo odesílá objednávku do lékárny?


Ve většině případů (59 %) objednávku vyplňuje sestra a lékař ji vždy autorizuje, najdou se však i případy, kdy na jedné straně objednávku sestavuje a odesílá lékař, či dokonce primář, a na straně druhé jsou nemocnice, kde objednávku odesílají sestry. V posledně jmenovaném případě však může být zavedenou praxí, že sestry odesílají objednávky jménem lékaře.

 

Je v nemocnici ustanovena Léková komise a plní svou funkci?

Ve 46 lékárnách ustanovena komise je, svoji funkci dle názoru lékárníků plní ve 23 z nich, v 19 neplní a ve čtyřech se tazatelé nedokázali vyjádřit. Počet členů Lékové komise je nejčastěji pět či sedm, v 73 % je pouze jeden z nich farmaceut. Nejčastěji se komise schází čtyřikrát ročně, jsou i případy, kdy se schází nepravidelně či dle potřeby, ev. komunikuje pouze e-mailem.

Platí v nemocnici pozitivní listy?


Padesát nemocnic odpovědělo, že ano, pět nikoli. Na otázku, zda využívají i ambulantní pozitivní listy, odpovědělo 32 nemocnic, že pouze nemocniční, 18 oboje a pět nikoli.

Existuje nějaká forma pozitivního listu na zdravotnický materiál?


Kladnou odpověď vyplnilo 55 % nemocnic, přestože je zřejmé, že jejich tvorba je velmi složitá, a to z mnoha důvodů: neexistuje společná kategorizace sortimentu, část materiálů je vázána přímo k přístrojům nebo k instrumentariím, pro jednotlivé jsou omezená data ze studií atd.

Jak jsou pozitivní listy zveřejněny, aktualizovány, v jaké formě?


V elektronické podobě jako součást objednávkového systému tomu je ve 44 %, další velkou skupinu (20 %) tvoří nemocnice, kde jsou součástí objednávkového systému, a v 11 % jsou zveřejňovány v elektronické formě. Avšak v devíti procentech nejsou zveřejňovány vůbec. V 70 % nemocnic jsou aktualizovány průběžně, v 66 % případů jako seznam léčivých přípravků a ve 14 % jako seznam účinných látek.

Léky mimo pozitivní listy?


V polovině případů podléhají léky mimo pozitivní listy schválení náměstkem LPP, a/nebo na jednoho pacienta lze objednat jedno balení, a/nebo nelze v systému vůbec lék objednat a je zapotřebí telefonické konzultace s lékárnou a vyplnění speciálního formuláře apod.

Je generická substituce v kompetenci lékárny?


V 89 % případů ano, ve zbytku ano, ale s výjimkami.

Je dodržování ambulantních pozitivních listů vyhodnocováno?

Ano v 62 %, a to elektronickou analýzou, nebo elektronickým párováním na jednotlivé lékaře, nebo kvartálně hodnocením primářů, nebo statistickým porovnáním na jednotlivá pracoviště a lékaře apod.

Je dodržování nemocničních pozitivních listů vyhodnocováno?

Ano ve 42 %, a to jedenkrát za půl roku na jednotlivé kliniky a oddělení, při vysokém překročení je primář oddělení povolán na lékovou komisi a musí podat ústní a písemné vysvětlení, nebo se sledují přípravky mimo pozitivní listy, nebo se hodnotí procentuálně shoda s pozitivním listem apod.

Je v nemocnici antibiotické středisko?

Celkem 71 % nemocnic je má, 15 % využívá externího a celých 14 % je nemá.

Jak jsou odesílány žádanky na antibiotika?


Elektronicky v 57 %, písemně ve 35 % a oběma způsoby v osmi procentech.

Jak probíhá schvalování žádanek na antibiotika mimo pracovní dobu antibiotického střediska?

V 62 % probíhá dodatečně, ve 20 % případů nelze podat antibiotika bez předešlé telefonické konzultace a v 18 % toto není řešeno či probíhá jinak.

 

 

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené

Britská NHS vyrazila do boje proti HPV

12. 8. 2025

Britská Národní zdravotní služba (NHS) naléhavě žádá statisíce mladých lidí, kteří dosud nepodstoupili očkování proti lidskému papilomaviru (HPV),…