Kolik pacientů pozná rozdíl mezi registrovanou a neregistrovanou sestrou?
foto: Jan Merkl
Z hlediska filozofie můžeme pojmout pravdu jako shodu tvrzení se skutečností. Tvrzení můžeme odvodit ze zákona 96/2004 Sb. a stanovisek Ministerstva zdravotnictví. Skutečnost můžeme odvodit z praxe. Jak moc se shodují? Otázek je hodně. Pokusila jsem se o shrnutí a velmi mě potěší diskuse.
Tvrzení 1:
MZ: „Hlavním cílem registrace nelékařských zdravotnických povolání je ochrana veřejnosti, atd“ píše se na webu www.nconzo.cz.
Skutečnost 1:
Praxe: Zavedení systému celoživotního vzdělávání a jeho kontrola se skutečně podařilo. Díky žádostem o „registraci“ má MZ přehled, jakých akcí a v jakém rozsahu se sestry účastní. Pacient má opravdu možnost se v on-line náhledu přesvědčit, zda zdravotnický pracovník, poskytující mu zdravotní péči, je k tomuto povolání kvalifikovaný a dále se vzdělává.
Otázky do diskuse 1:
Ví pacient, kde se přesvědčit?
Kolik pacientů ví, jaký je rozdíl mezi registrovanou a neregistrovanou sestrou?
Chce a potřebuje se pacient přesvědčit? Já jako pacient bych předpokládala, že nekvalifikovaného zdravotníka, který se dále nevzdělává, resp. neprojevuje zájem o novinky ve své profesi, nikdo nezaměstná.
Zkoumal někdo, kolik pacientů pozná rozdíl mezi registrovanou a neregistrovanou sestrou?
Pozná pacient vzdělanou sestru s přehledem? Určitě ano. Je to ale sestra, která si z donucení odsedí pár seminářů a získá 40 kreditů? Nebo ta, která se vzdělává třeba na seminářích bez kreditů, hodně čte a zajímá se o novinky v profesi?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvrzení 2:
MZ: Důvodem pro vznik registračního systému byla pasivita většiny zdravotnických pracovníků v oborech, které se stále vyvíjejí a přinášejí nové poznatky. Zvýšila aktivita nejen vzdělavatelů, ale i zdravotnických pracovníků. Odborná úroveň většiny seminářů a konferencí je vysoká, jsou i jiné formy, jak se vzdělávat (např. e-learningové kurzy).
Skutečnost 2:
Praxe: Netroufám si mluvit za všechny, ale tipnu si, většina zdravotnických pracovníků byla dříve v oblasti vzdělávání pasivní, úroveň akcí je vysoká. Skutečně jsou i jiné formy, jak se vzdělávat. Sama jsem administrátorkou e-learnigových kurzů.
Diskuse 2:
Jak je možné, že většina zdravotnických pracovníků byla dříve v oblasti vzdělávání pasivní? Prohlubování kvalifikace účastí na vzdělávání bylo podle zákoníku práce povinné už před platností registrací. Zaměstnavatel měl povinnost potřebné vzdělávání uložit a zaměstnanec byl povinen se účastnit. Pasivní byla tedy sestra, která odmítla vzdělávání, nebo zaměstnavatel, který žádné vzdělávání nepožadoval? Jaký je poměr sester, které se odmítly účastnit akce, a kolik je zaměstnavatelů, kteří nepožadovali celoživotní vzdělávání? Jestliže zaměstnavatelé nepožadovali vzdělávání dříve, proč by to dělali dnes?
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvrzení 3:
MZ: Způsobů získání kreditů je více, rovněž škála vzdělávacích akcí. Není nutné vyhledávat akce vzdálené bydlišti, mohou být organizovány i ve zdravotnických zařízeních v místě. O nákladech na celoživotní vzdělávání je nutné jednat se zaměstnavatelem, neboť je celoživotní vzdělávání zaměstnanců v jejich zájmu a je to prohlubování znalostí - viz zákoník práce.
Skutečnost 3:
Praxe: Ano, způsobů získání kreditů je více. Akce mohou být organizovány i ve zdravotnických zařízeních v místě. Právě včera jsem se účastnila jako lektor akce Mozkový jogging v nemocnici v Moravské Třebové. Objednali si mě a náklady uhradilo zdravotnické zařízení.
Diskuse 3
Jestliže je celoživotní vzdělávání zaměstnanců v zájmu zaměstnavatelů a je to prohlubování znalostí podle zákoníku práce, proč bych o tom měla proktista jako zaměstnanec jednat? Jako zaměstnanec očekávám, že mě zaměstnavatel na vzdělávací akci vyšle a uhradí ji …a pak nebudu kecat a pojedu. Jak má jednat se zaměstnavatelem maminka na MD? Z diskusí mám poslední dobou pocit, že v zájmu zaměstnavatelů (ne všech), je spíše levná pracovní síla.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvrzení 4
MZ: MZ si váží práce NelZP pracovníků a využívá reálných možností ke zlepšení jejich postavení. Jedním z těchto kroků byla řada opatření ke stabilizaci všeobecných sester a porodních asistentek (úpravy katalogu prací, navýšení tabulkových platů, zajištění mimořádných finančních prostředků, atd.). Často však dochází i k nevyužití stávající legislativy v praxi (např. chybné platové zařazení, postoj zaměstnavatelů k prohlubování kvalifikací svých zaměstnanců, atd.).
Skutečnost 4:
Praxe: MZ se snaží a o sestrách se mluví. Úpravou platů dosáhne bohužel jen na příspěvkové a přímo řízené organizace. Nevyužití stávající legislativy v praxi se podle diskusních příspěvků zde na webu opravdu děje.
Diskuse 4:
Jestliže je něco legislativně zakotveno, jak je možné, že se to v praxi nevyužívá? Nejsou na to finance, nebo není zájem kvalitně odměnit kvalitní sestry? Jaké existují mechanismy kontroly?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V diskusi pro příspěvkem paní Vavruškové zazněl požadavek na změnu vzdělávacího systému. Tady je ten můj, v naprostém základu…
- Požadavky na akce stanoví MZ vyhláškou
- Akce musí být schválena profesní společností nebo akreditační komisí MZ
- Sestra po škole musí absolvovat adaptační proces pod vedením mentorky, pak získá registraci, kterou udržuje účastní na akcích - každý rok 2 povinné a 1 nepovinnou nebo 3 povinné akce ročně (3 dny volna, akce minimálně 4hodinová)
- V roce, kdy sestra studuje VŠ nebo PSS, nemusí absolvovat nic dalšího - registrace se udržuje
- Povinnou akci stanoví zaměstnavatel dle svých potřeb a celou ji uhradí, nepovinnou si sestra vybere sama podle zájmu a je jí uhrazeno studijní volno
- Účast na akci je zaznamenána každý rok do průkazu odbornosti nebo certifikátu, který je evidován zaměstnavatelem (u OSVČ zřizovatelem)
- Účast na akcích kontroluje 1x ročně MZ (zřizovatel) pomocí přehledu od zaměstnavatelů - doloženo dokladem o vzdělávání sestry
- Sestra, která svévolně nesplní povinnosti, je finančně krácena zaměstnavatelem a ztrácí registraci
- Zaměstnavatel, který nezajistí minimálně dvě povinné akce ročně je sankcionován MZ (nebo zřizovatelem)
- Sestra na MD je povinnosti zproštěna, po opětovném nástupu se řídí Metodickým pokynem MZ o adaptačním procesu a po ukončení adaptačního procesu plní povinnosti viz výše
- Kompetence registrované sestry stanoví MZ vyhláškou
- V každé směně musí být alepoň jedna registrovaná sestra, sestra v ambulanci/ordinaci také musí mít registraci
- Systém by měl myslet i na ZA, ošetřovatelky apod. Sice se vzdělávat také mají, ale protože nesbírají kredity, nic je k tomu nevede
- Další variantou je komora sester, která by řídila vzdělávání
Můj návrh má určitě spoustu slabin. Závěrem bych ráda řekla, že když píšu “sestra“, myslím i ostatní nelékařské profese. Jsem přesvědčená o tom, že dokud se do vzdělání nezapojí ve větší míře zaměstnavatelé, sestra bude tlačena k výběru akce podle místa konání a financí, a to skutečně ke kvalitnější péči nevede. Ke kvalitnější péči také nevede pověřování sester nekvalifikovanou prací. Pokud není sestrám umožněno využívat získané poznatky v praxi, systém je velmi demotivující. Motivace je podle mě naprosto klíčová.
Čtenáři a čtenářky Medical Tribune, chcete to samé nebo něco jiného?
Lenka Šnajdrová, www.tribune.cz
autorka je všeobecná sestra a koordinátorka webu www.osetrovatelstvi.info
Zdroj: www.tribune.cz