Přeskočit na obsah

Protikorupční opatření MZ jsou velmi naivní

Redakce Medical Tribune požádala o názor na zamýšlená protikorupční opatření ministerstva zdravotnictví některé odborníky. V uplynulém týdnu si mohli čtenáři přečíst odpovědi ředitele Transparency International Davida Ondráčky a odborníka na veřejné finance doc. Jana Pavla. Nyní přinášíme názor ing. Ludvíka Hovorky, který opakovaně poukazoval na řadu případů nevyjasněných toků financí v českém zdravotnictví. 

Komentář 

Je to poprvé, kdy ministerstvo otevřeně přiznalo, že korupce ve zdravotnictví existuje i jinde než mezi lékařem a farmaceutickou firmou a mezi lékařem a pacientem. To jistě znamená malý posun správným směrem, i když spíše jen vynucený lékaři. Navrhovaná opatření jsou však minimální a nepřinesou podstatné úspory a vymýcení rozsáhlé korupce ve zdravotnictví.

Skutečně účinná opatření

Jaká protikorupční opatření by tedy bylo nutné přijmout, aby byla skutečně účinná?
1) zásadní přehodnocení systému cenotvorby a úhrad léčivých přípravků, zjednodušení správního řízení při stanovování úhrad léčiv. Při hodnocení léčiv je nutno porovnávat nejenom  náklady, ale i přínosy léčiv, je nutné povinné prokazování účinnosti nově zaváděných léčiv, zásadní zrychlení revizí léčivých přípravků, minimalizace rozhodování SÚKLu podle vlastních nelegislativních opatření technické povahy.

2) přesné a oddělené sledování spotřeby léčiv a nákladů na léčiva, nejenom  v lékárnách, ale i v nemocnicích. Nepovažuji za únosné, aby jedna jediná instituce, resp. jeden člověk rozhodoval současně o registraci léčiv, stanovení jejich ceny a o stanovení podmínek a rozsahu úhrady, tj. rozsahu hrazení léčiv zdravotními pojišťovnami, tedy o celé jedné třetině výdajů zdravotního pojištění, tj. o 65 miliardách korun!

3) důsledné oddělení zdravotních pojišťoven od zdravotnických zařízení, zdravotní pojišťovny a zdravotnická zařízení musí být od sebe odděleny formálně i fakticky.

4) zpřísnění a rozšíření taxativního vymezení střetu zájmů pro členy statutárních orgánů zdravotních pojišťoven

5) zákonné zakotvení principu hospodárnosti, účelnosti a efektivity do výběrových řízení,

6) zákaz stanovováních minimálních obratů soutěžitelů jako kvalifikačních předpokladů

7) narovnání pokřivených dodavatelsko-odběratelských vztahů v nemocnicích, sjednocení úhradových mechanismů pro všechna zdravotnická zařízení, zákaz poskytování zpětných bonusů dodavatelskými firmami (levně nakoupí, draze prodají nemocnici, nemocnice vykáže vysoké ceny pojišťovně a pojišťovna je uhradí, nemocnice a fyzické osoby pak inkasují část marže ve formě bonusových plateb nebo ve formě naturálií - část léčiv a matareiálu  zdarma)

8) přehodnocení veřejných zakázek za roky 2006 – 2010 na ministerstvu i v přímo řízených organizacích

9) zastavení nesmyslného slučování zdravotních ústavů a omezování primární prevence

10) distribuce očkovacích látek v souladu se zákonem O ochraně veřejného zdraví, tj. prostřednictvím hygienických stanic

11) výměna managementu některých přímo řízených  nemocnic a zastavení nesmyslných a ztrátových outsourcingů činností

12) zastavení nesmyslných projektů typu IZIP, Akord, Řízená péče, Koordinovaná péče, Karta života apod., zastavení projektu centrálního úložiště dat SÚKLu


Představa pana ministra, že pouhé jakési vlastní zásady, včetně kritéria potřebnosti hospodárnosti a efektivity v přímo řízených organizacích postačí k zamezení korupce je velmi naivní a připomíná někdejší úsměvný morální kodex budovatelů komunismu.

Pokud v zákoně nebude zakotveno, že každý manažer musí postupovat péčí řádného hospodáře a pokud nebude zakotveno kritérium účelnosti, efektivity a hospodárnosti ve výběrových řízeních, nebude nic vymahatelné.

Ostatně, pokud by pan ministr mínil svá slova vážně, pak by už dávno musel odvolat celé vedení nemocnice Na Homolce, včetně firem, které zde vykonávají podivné outsourcingy činností a vymáhat škody.

Je chvályhodné, že chce analyzovat potřebnost veřejných zakázek a plánovat zakázky na rok dopředu. Měl by si však udělat analýzu zakázek ministerstva a přímo řízených organizací za uplynulé čtyři roky. Pak nutně zjistí, že byla vypsána řada veřejných zakázek ve velkých nemocnicích ve stamilionových až miliardových hodnotách na čtyři roky dopředu! I tam by měl především zkoumat jejich potřebnost, efektivitu a skutečné plnění.

Nevyřešené kauzy

Bohužel zde i dnes zůstává řada kauz, ke které zůstávají nedořešeny. Například podivné rozhodnutí vlády pana Topolánka, učiněné 4 dny před koncem funkčního období o privatizaci tkáňové banky formou založení společných podniků ČR s firmou PrimeCell,a.s. - Národního tkáňového Centra,a.s. Brno a Centra buněčné terapie a diagnostiky,a.s. Ostrava, ve kterých má stát 20 a 24 %, převod distribuce očkovacích látek z hygienických stanic na konsorcium Phoenix-Avenir v rozporu se zákonem na ochranu veřejného zdraví, slučování zdravotních pojišťoven Agel s HZP a ČNZP a odsouhlasení těchto fúzí ministerstvem zdravotnictví, tzv. restrukturalizace hygienických stanic a zdravotních ústavů a utlumování primární prevence, snaha o vyvedení ziskových laboratoří ze zdravotních ústavů, naprosto netransparentní postup vytvoření odborných center na základě podivných auditů, tím de facto předurčení, které nemocnice mohou čerpat prostředky z evropských fondů a které nikoliv.

Dalším příkladem je snaha o likvidaci Úrazové nemocnice Brno, tolerance, či snad přímo podpora podivných outsourcingů činností v nemocnici Na Homolce v jakémsi pilotním projektu přímo řízených organizací, tolerance podivného systému dceřiných firem a jejich propojení s externími firmami ve stejné nemocnici.

Projekty IZIP,všechny druhy řízených péčí pojišťoven, které nemají opory v zákonech. Projekt centrálního úložiště dat SÚKLu za 123 mil. Kč (sbírání veškerých dat ze všech receptů, včetně citlivých dat o pacientech a jejich diagnózách) budovaný opět v rozporu se zákonem a prosazovaný ministerstvem v zákonu o léčivech v roce 2010.

Mechanismus prosazení těžkopádného systému stanovování úhrad léčiv bez řádného schvalování v řádném legislativním procesu, prosazený jako přílepek k zákonu o Stabilizaci veřejných rozpočtů v srpnu 2007, který destabilizuje systém veřejného zdravotního pojištění.

Přehledná tabulka cen přístrojů

Pan ministr oznámil obnovení činnosti přístrojové komise při ministerstvu zdravotnictví, to je jistě chvályhodné. Nelze však udělat tlustou čáru a říct, od teď už bude všechno čisté. Ministr musí vysvětlit, proč a kým byla přístrojová komise zrušena v roce 2006.

Ministerstvo také musí předložit přehlednou tabulku přístrojů, pořizovaných do nemocnic v letech 2006 – 2010, kterou si několikrát vyžádal Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny PČR po tehdejším náměstku Šnajdrovi a který ji nikdy nepředložil.

Celý program pořizování nákladné zdravotnické techniky v letech 2006 – 2010  si zaslouží pozornost ministerstva financí, NKÚ a orgánů činných v trestním řízení.

Pan ministr financí Kalousek pak bude muset podat vícero trestních oznámení než jenom v případě Krajské zdravotní, protože se jednalo o systémové vyvádění prostředků při těchto programech a případů předražení přístrojů je celá řada. Pan premiér Nečas se vyjádřil, že zdravotnictví nesmí být černou dírou.Pokud to myslel vážně, stejně jako svá hesla na předvolebních billboardech, že nestrpí korupci ve vládě, ani v ODS, pak může začít. Práce bude mít dost na celé funkční období. Měl by začít u těch, kteří zdravotnictví ve skutečnosti řídili v uplynulých čtyř letech. Lékaři ho v jeho úsilí jistě podpoří.        

ing. Ludvík Hovorka, www.tribune.cz 

Zdroj: www.tribune.cz

Sdílejte článek

Doporučené

Sir Michael Anthony Epstein (1921–2024)

22. 4. 2024

Sir Michael Anthony Epstein, patolog, který identifikoval první známý lidský onkogenní virus, zemřel 6. února ve věku 102 let. Jeho tým zkoumající…

Ruce vzhůru, gatě dolů…

17. 4. 2024

Ne, od zájmu o fungující české zdravotnictví ruce pryč dávat nebudeme. Nemocničním lékařům oprávněně vadí, že ostatní lékaři nejsou ochotni se…

O houbách a lidech

12. 4. 2024

Většina z nás považuje houby za rostliny. Nejsou jimi. Jsou samostatná říše života. Něco mají společného s rostlinami, něco s živočichy, něco mají…