Přeskočit na obsah

Jak správně postupovat při ukončení lékařské praxe

lékař, pacient, výsledky
Ilustrační fotografie. Všechny osoby jsou modelem. Zdroj: iStock

Vztahy mezi Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR a poskytovateli zdravotních služeb jsou upraveny smlouvou o poskytování a úhradě hrazených služeb (dále jen „Smlouva“). Stejně jako má svá pravidla proces uzavírání smlouvy, existují i pravidla pro ukončení smluvního vztahu. V dnešní Poradně se budeme věnovat ukončení smluvního vztahu, ke kterému dochází z podnětu daného poskytovatelem zdravotních služeb. V praxi jde zejména o případy, kdy daný lékař odchází do starobního důchodu nebo končí činnost ambulance ze zdravotních důvodů.

Pokud se tedy poskytovatel zdravotních služeb rozhodne ukončit svou praxi, vznikají mu z tohoto kroku informační povinnosti vůči pacientům, správnímu orgánu (krajskému úřadu, resp. magistrátu) a zdravotním pojišťovnám.

Informační povinnosti

Podle § 59 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, je každý poskytovatel, který hodlá ukončit poskytování zdravotních služeb, povinen zveřejnit informaci o ukončení činnosti alespoň 60 dnů před plánovaným termínem, a to ve zdravotnickém zařízení na veřejně přístupném místě a případně na svých internetových stránkách. Zároveň požádá příslušný správní orgán a obec, na jejímž území služby poskytuje, o uveřejnění této informace na jejich úředních deskách; správní orgán i obec mají povinnost informaci zveřejnit. V informaci uvede datum zamýšleného ukončení činnosti, datum, do kterého lze předložit žádost o předání zdravotnické dokumentace poskytovateli zvolenému pacientem a adresu místa pro předložení žádosti. Jde-li o postup podle § 23 odst. 3 tohoto zákona (tj. převod majetkových práv, typicky prodej ambulance), poskytovatel v informaci uvede, která osoba hodlá pokračovat v poskytování zdravotních služeb. Včasné zveřejnění těchto informací je důležité, aby pacienti měli dostatečný čas na tuto situaci reagovat a mohli si např. zvolit nového poskytovatele zdravotních služeb.

Postup při zániku oprávnění

Poskytovatel, jehož oprávnění k poskytování zdravotních služeb zaniklo na základě rozhodnutí správního orgánu, je podle § 60 zákona č. 372/2011 Sb. povinen do 10 pracovních dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí zajistit předání zdravotnické dokumentace a jejího soupisu příslušnému správnímu orgánu, kterým je v případě ambulantních zařízení příslušný krajský úřad.

Ukončení praxe a zdravotní pojišťovna

Informace o záměru ukončit praxi je důležitá pro zdravotní pojišťovnu, protože ta má povinnost zajistit dostupnost zdravotních služeb svým pojištěncům. Ze Smlouvy vyplývá povinnost poskytovatele informovat pojišťovnu o skutečnostech, které by mohly podstatně ovlivnit plnění Smlouvy – mezi ně patří i zrušení pracoviště nebo jeho části bez náhrady. V případě včasného předání informací může pojišťovna navrhnout konání výběrového řízení k uzavření nové Smlouvy, případně jednat s dalšími poskytovateli v nejbližším okolí, aby byl výpadek péče nahrazen.

V praxi však často dochází k situaci, kdy se pojišťovna o ukončení činnosti lékaře dozvídá jen s minimálním předstihem, např. z rozhodnutí odejmutí oprávnění k poskytování zdravotních služeb, od pojištěnců či od představitelů obcí. Je nezbytné, aby se takové situace nestávaly a pacienti i pojišťovna byli informováni o záměru ukončit poskytování zdravotních služeb včas. Jen v takovém případě lze realizovat kroky, které eliminují negativní dopady a směřují k zajištění plynulé návaznosti zdravotní péče.

K ukončení smluvního vztahu mezi poskytovatelem zdravotních služeb a VZP ČR může dojít i z jiných důvodů, například smrtí poskytovatele, nepostupuje-li se podle § 27 téhož zákona, který stanoví podmínky pro pokračování v poskytování zdravotních služeb po úmrtí původního poskytovatele, účinností smlouvy o převodu všech majetkových práv (viz § 17 odst. 8 zákona č. 48/1997 Sb. a § 2180 občanského zákoníku), zánikem oprávnění k poskytování zdravotních služeb vydaného příslušným správním orgánem podle § 22 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách (resp. zánikem rozhodnutí o registraci) apod.

Hlubková Jana

Bc. Jana Hlubková,
vedoucí oddělení správy smluv VZP ČR

Sdílejte článek

Doporučené