Přeskočit na obsah

Roe versus Wade: nevšední případ

Blogy MT

Jedním z nejzajímavějších soudních sporů v USA je bezpochyby "případ Roe versus Wade", v němž Nejvyšší soud potvrdil ženě právo samostatně rozhodnout o přerušení vlastního těhotenství.

Usnesení bylo přijato překvapivou většinou hlasů 7:2 s neméně překvapivou argumentací -nárokům ženy na soukromí (odvolávající se na Dodatek č.. 4 Ústavy USA).

Soud jednoduše uznal, že s plozením je nerozlučně svázáno právo ženy určit osud vlastního plodu (do ukončení 2. trimestru těhotenství) a že je proto žádoucí, aby konečné rozhodnutí o tom, zda se dítě narodí nebo ne, zůstalo v jejích rukou.

I když zmíněný soudní spor pojednával o fiktivním těhotenství (jako důsledku znásilnění), nařízení soudu bylo závazné pro všechny případy těhotenství bez ohledu na podmínky početí. Platilo plošně a neumožňovalo žádné výjimky (mimo pár přesně vymezených kontraindikací).

Otázka zní: byl soud opravdu dostatečně nezávislý na to, aby mohl objektivně a nezaujatě vyjádřit tak zásadní verdikt? Nebo jinak, jak je to s "posvátnosti" práva a podmínkami jeho vytváření?

Nevím, co teď ctěný čtenář očekává, ale nejspíš ho trošku překvapím, a možná i zklamu. Právo není totéž, co jeho tvorba (legislativa) a bylo by jistě velkou chybou předpokládat jakousi absolutní neutralitu práva jako takového.

Nepadá totiž z nebe. Netvoří ho andělé, ale skuteční, a proto nedokonalí lidé. Podoba jednotlivých právních norem, včetně zákona o interupci, vždy odráží aktuální názorové rozložení sil ve společnosti -a v neposlední řadě- i motivace zákonodárců, kteří jsou tak, jako kdokoli z nás, lidé z masa a kostí.

Pokud zákonodárný sbor pozitivistický rozhodne, že zákon má ženě přiznat právo samostatně rozhodnout o přerušení vlastního těhotenství, tak je to rozhodnutí většiny, které nemá nic společného s "právním optimem" či abstraktní dokonalostí legislativní koncepce systému. Je to vyjádření dominantních názorů společnosti, která si takovou právní normu přeje.

Nic víc, nic míň. Neříká nic o tom, v kterém okamžiku vzniká život, kdy se biologický akt plození přeměňuje na lidské stvoření - nebo z pohledu věřících, kdy do těla vstupuje duše.

Vývoj práva a jeho jednotlivých norem je jednoduše důsledkem, nebo, pokud chcete, reflexí společenské reality a ne opačně. Že má takto vznikající právní systém své zpětné důsledky, je věc úplně jiná.

Rozhodnutí Nejvyššího soudu USA, jak rozhodnutí každého jiného soudu tedy je a vždy bude vyjádřením většinového názoru, který nemá nic společného s absolutní pravdou. Slušná společnost totiž není důsledkem slušného práva, ale slušné právo je důsledkem slušné společnosti.

Laicky svůdná představa, že je možné nejdříve vytvořit "slušné" zákony a pak na nich postavit slušnou společnost je iluzí, a to iluzí velmi nebezpečnou. Nezapomínejme na to.

MUDr. Ján Popovič, www.tribune.cz

autor je lektorem Slovenské zdravotnické univerzity v Bratislavě

Zdroj: www.tribune.cz

Doporučené

Sir Michael Anthony Epstein (1921–2024)

22. 4. 2024

Sir Michael Anthony Epstein, patolog, který identifikoval první známý lidský onkogenní virus, zemřel 6. února ve věku 102 let. Jeho tým zkoumající…

Ruce vzhůru, gatě dolů…

17. 4. 2024

Ne, od zájmu o fungující české zdravotnictví ruce pryč dávat nebudeme. Nemocničním lékařům oprávněně vadí, že ostatní lékaři nejsou ochotni se…

O houbách a lidech

12. 4. 2024

Většina z nás považuje houby za rostliny. Nejsou jimi. Jsou samostatná říše života. Něco mají společného s rostlinami, něco s živočichy, něco mají…