Stránky jsou určené odborníkům ve zdravotnictví.
Neděle 16. prosinec 2018 | Svátek má Albína
  |  Politika  |  Komentáře  |  Finance  |  Kongresy  |  Z regionů  |  Tiskové zprávy  |  Legislativa  |  Rozhovory  |  

INFORMACE

PŘIHLÁŠENÍ
Registrovaný e-mail:
Heslo:
 

Na anatomii s 3D brýlemi

Foto: Tomáš Brngál a Miloš Svrček, zdroj: Penta Hospitals, CZ

Na anatomii s 3D brýlemi

Medical Tribune 19/2018
08.10.2018 09:19
Zdroj: MT
Autor: Adéla Čabanová
Studenti Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické v Mladé Boleslavi mají od začátku října k dispozici učebnu vybavenou pro virtuální výuku anatomie.

S šestnácti brýlemi pro virtuální realitu Samsung Gear VR, chytrým telefonem, televizní obrazovkou a originální aplikací VAU Virtuální anatomická učebna.


Virtuální anatomická učebna je projekt slovenského startupu Virtual Medicine a jeho firemních partnerů. Podobným způsobem už vybavili učebnu na Lékařské fakultě Univerzity Komenského v Bratislavě a ve dvou středních školách v Bratislavě a Michalovcích.

Učebnu budou využívat studentky a studenti všech ročníků střední i vyšší odborné školy. „Virtuální anatomickou učebnu budeme využívat napříč všemi systémy vzdělávání. Vidíme její použitelnost jak u učebního oboru ošetřovatel, tak u maturitních oborů i pro diplomované všeobecné sestry a diplomované dětské sestry,“ uvedla ředitelka mladoboleslavské školy Mgr. Lucie Laurýnová. Podle ní má VAU pro studenty velký přínos a pro výuku anatomie přináší zásadní změnu. Podobnou učebnu získávají i na Střední zdravotnické škole Šumperk a do budoucna jich může několik přibýt.

Aplikace Virtuální anatomická učebna zobrazuje podrobně lidské tělo ve 3D zobrazení, lze si prohlížet jednotlivé systémy, zvětšovat, otáčet je i zobrazovat řezy. Software má v sobě zabudované testy. Dokáže také propojit všech 16 brýlí tak, že vidí jedno prostředí, a pedagog tak například může vést přednášku a ukazovat všem studentům stejné obrazy.

Pedagožky mladoboleslavské školy ve svém volném čase za honorář od partnerů projektu překládaly slovenskou verzi do češtiny a s ohledem na potřeby budoucích zdravotníků nelékařů. Učitelky jsou podle Mgr. Laurýnové z novinky nadšené. „Všichni to vítají,“ říká ředitelka.

Přístroje věnovala firma Samsung v rámci svých projektů společenské odpovědnosti, licenci a vývoj české verze zafinancovala skupina Penta Hospitals. Generální ředitel slovenského Samsung Ki Nam Kim uvedl, že rozšíření slovenského projektu do Česka může pokračovat a otevření dvou virtuálních anatomických učeben vnímá jako první krok. „Věřím, že propojení studia a zábavy studenty zaujme, podpoří jejich zájem o zdravotnické obory a pomůže do budoucna získat více odborníků v tak důležité oblasti, kde se dlouhodobě nedostává okolo 3 000 zdravotních sester a ošetřovatelů,“ říká Barbora Vaculíková, ředitelka společnosti Penta Hospitals CZ.

Pokud by si takovou učebnu měla škola pořídit sama, stála by ji zhruba milion korun. Jak na Slovensku, tak i v Česku by v budoucnu podle představ tvůrců Virtual Medicine mohly školám systematicky s financováním takových učeben pomoci evropské fondy. Žádná konkrétní jednání k tomu ale v současnosti neprobíhají.

Zakladatel Virtual Medicine Tomáš Brngál uvedl, že si jejich aplikaci pro individuální zákazníky Human Anatomy VR stáhli bez jakéhokoli marketingu lidé z více než 150 zemí světa. Jsou mezi nimi lékaři a medici. Zájem vidět, jak vypadá ten který orgán nebo část těla, mají ale i lidé, kteří trpí nějakým neduhem nebo onemocněním. „Když prezentujeme náš projekt na různých inovačních fórech, chodí k nám lidé, kteří nemají s medicínou nic společného. Chtějí, abychom jim ukázali, jak vlastně vypadá plotýnka, protože je bolí záda, a podobně,“ říká Brngál. Jeho prvotní motivací bylo zjednodušit studium anatomie. Sám byl medik. „Učit se z 2D učebnic je náročné. Když se člověk nejdříve podívá na 3D model, lépe se mu pak pracuje i s klasickými obrázky,“ uvádí Brngál.

Podle průzkumu, který si dělala Virtual Medicine na slovenských školách, by 94 procent studentů doporučilo aplikaci dalším.

Do budoucna chce jeho tým, pokud získá dostatek prostředků, vyvinout výukový materiál i pro další medicínské obory. „Možnosti jsou neomezené. Virtuální realita je omezená jen naší představivostí, hardwarem, který naši partneři tvoří, a financemi na programátory,“ uvedl Brngál. Další možnosti pak může přinést technologie rozšířené reality, například digitálních brýlí HoloLens firmy Microsoft.

Moderní technologie se ve výuce zdravotníků a lékařů objevují stále častěji, zejména pro praktickou výuku. Některé lékařské fakulty v Česku využívají multimediální učebny, pacientské počítačem řízené simulátory, dovednostní trenažéry nebo chirurgické simulátory, kde si studenti mohou „nanečisto“ vyzkoušet laparoskopickou operaci.



Copyright © 2000-2018 MEDICAL TRIBUNE CZ, s.r.o. a dodavatelé obsahu (ČTK).
All rights reserved.  Podrobné informace o právech.  Prohlášení k souborům cookie.  

Jste odborný pracovník ve zdravotnictví?

Tyto stránky jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví. Informace nejsou určeny pro laickou veřejnost.

Potvrzuji, že jsem odborníkem ve smyslu §2a Zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, čili osobou oprávněnou předepisovat léčivé přípravky nebo osobou oprávněnou léčivé přípravky vydávat.
Beru na vědomí, že informace obsažené dále na těchto stránkách nejsou určeny laické veřejnosti, nýbrž zdravotnickým odborníkům, a to se všemi riziky a důsledky z toho plynoucími pro laickou veřejnost.
Pro vstup na webové stránky je potřeba souhlasit s oběma podmínkami.
ANO
vstoupit
NE
opustit stránky